Asunnottomien yötä vietetään jälleen YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä torstaina 17.10. Tämän vuoden teemana on piiloasunnottomuus.

Kirkkonummella asunnottomien yötä vietetään to 17.10. klo 17 alkaen Ellenin olohuoneessa (Saloviuksentie 3, 02400 Kirkkonummi). Ohjelman avaa kunnanjohtaja Virpi Sailas ja luvassa on erilaisia puheenvuoroja, keskustelua ja musiikkiesityksiä. Piha-alueella tarjolla myös grillimakkaraa, mehua ja kahvia.

”Tämän vuoden teema on piiloasunnottomuus, joka on yleisintä nuorten keskuudessa. Piiloasunnottomuus on monimutkainen ilmiö, jonka ratkaisuun tarvitsemme eri toimijoiden välistä tiivistä yhteistyötä. Asunnottomuuteen liittyvä häpeä voi esimerkiksi estää piiloasunnotonta hakemasta apua. Asunnottomien yö on osa YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaista päivää”, sanoo kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Asunnottomien yön kansalaisliike haluaa tänä vuonna herättää yhteiskunnallista keskustelua piiloasunnottomuudesta, joka yhtenä asunnottomuuden muotona ei usein päädy lainkaan tilastoihin. Käytännössä piiloasunnottomuus tarkoittaa sitä, että ihminen on kirjoilla jossain osoitteessa, mutta ei syystä tai toisesta pysty asumaan kyseisessä asunnossa, vaan majoittuu esimerkiksi tuttavien tai sukulaisten luona. Tällainen asunnottomuuden muoto tekee ihmisistä alttiita hyväksikäytölle ja erilaisille väkivallan muodoille, eivätkä he välttämättä saa tarvitsemaansa apua tai ohjaudu heille tarkoitettuihin palveluihin.

Kirkkonummella asunnottomia auttaa kunnan asumisneuvonta, josta saa apua ja neuvontaa matalalla kynnyksellä muun muassa asunnon hakemiseen sekä tietoa palveluista. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (LUVN) tukee ja auttaa asumiseen liittyvissä haasteissa, jotta mahdollisimman moni saisi pysyvän asunnon.

Asunnottomien yön ohjelma Kirkkonummella

• 17:00 – 17:15 Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailaksen avajaissanat ja tulien sytyttäminen
  • 17:15 – 17:30 Kirkkonummen kunnan asumisneuvonnan puheenvuoro
  • 17:30 – 18:00 Musiikkia: Kristian Meurman
  • 18:00 – 18:30 Ilkka Taipale – Pohjimmaiset ensin
  • 18:30 – 18:40 Keskustelua
  • 18:40 – 19:00 Musiikkia: Juho Vuolasmaa
  • 19:00 – 19:20 LUVN:in aluehallituksen terveiset, Markus Myllyniemi – aluevaltuutettu / Vihreät
  • 19:20 – 19:30 Loppusanat ja kiitokset

Tapahtuman järjestää Selvästi terveempi elämä -yhteistyöryhmä, jonka jäseniä ovat muun muassa LUVN mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä työllisyyttä edistävät palvelut, Kirkkonummen seudun mielenterveysyhdistys Kisu ry, Kirkkonummen A-kilta ry sekä ev.lut. seurakuntien diakoniatyö.

Lisätietoja:

Asunnottomien yö Kirkkonummella (Kirkkonummen tapahtumakalenteri|tapahtumat.kirkkonummi.fi)

Asunnottomien yö Kirkkonummella (Kirkkonummen suom. seurakunta)

Asunnottomien yö -kansalaisliike