Etelä-Suomen aluehallintovirasto on kumonnut HUSin alueella voimassa olevan päätöksen, jolla on määrätty liikunta-, harrastus- ja virkistystiloja suljettavaksi. Kumoaminen tulee voimaan huomisesta 1.2.2022 alkaen. Lisäksi Uudellamaalla voidaan sisätiloissa järjestää enintään 50 hengen kokoontumisia ajalla 1.2.-15.2.2022., jos kaikilla on istumapaikat.

Terveydenhuollon kuormitus on sairaanhoitopiirin lausunnon mukaan Uudellamaalla edelleen korkealla tasolla, mutta AVI:n mukaan lain edellytykset tilojen sulkumääräykselle eivät enää täyty. Avattavien tilojen käytössä on kuitenkin huolehdittava edelleen terveysturvallisuudesta.

Tilan käytöstä vastaavan toimijan täytyy kuitenkin suunnitella, millaisin toimin tartuntariskiä voi ehkäistä. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi asiakaspaikkojen väljä sijoittelu, ilmanvaihdon tehostaminen tai kävijöiden tulon porrastaminen. Etelä-Suomen AVI jatkaa tätä tartuntatautilain pykälään 58 d perustuvaa määräystä lähikontaktien aiheuttaman tartuntariskin ehkäisemisestä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella 1.-15.2.2022 välisen ajan.

Uudellamaalla sisätiloissa voi järjestää enintään 50 hengen kokoontumisia 1.2.-15.2. jos kaikilla on istumapaikat

Lisäksi Etelä-Suomen AVI on tehnyt päätöksen HUS-alueen yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksien rajoitusten lieventämisestä. Päätöksen myötä 1.2.-15.2. sisätiloissa voi järjestää enintään 50 hengen yleisötilaisuuksia tai yleisiä kokouksia, jos kaikilla osallistujilla on määritellyt istumapaikat. Jos määriteltyjä istumapaikkoja ei ole, minkään kokoisia kokoontumisia ei voi järjestää.

Tilojen käytöstä vastaavat toimijat tai tilaisuuksien järjestäjät voivat yhä edellyttää asiakkailta tai osallistujilta koronapassia samoilla periaatteilla kuin tähän asti, mutta passia ei voi tällä hetkellä käyttää vaihtoehtona rajoituksille.

Kirkkonummen kunnan tilojen käyttö

Kirkkonummen uimahalli avataan 1.2.2022.

Jokirinteen liikuntahalli, Väestösuojan liikuntahalli, koulujen sekä nuorisotilojen liikuntatilat, kuntosalit sekä muut kunnan sisäliikuntatilat avataan 1.2.2022.

Kunnan tiloissa noudatetaan kunkin tilan osalta voimassa olevia vuoropäätöksiä. Tilojen käytössä täytyy edelleen varmistaa terveysturvallisuus.

Tapahtumia voi järjestää rajoitusten puitteissa.

Liikuntapalvelut tiedottaa asiakkaitaan ohjatun toiminnan aloittamisesta.

Kirjasto on edelleen avoinna. Kirjasto tiedottaa toiminnasta tarkemmin omilla sivuillaan.

Nuorisotilatoimintaa on Fyyrissä sekä Masalan ja Veikkolan nuorisotiloissa. Asiakasmääriä rajoitetaan terveysturvallisuus huomioiden.

Masalan nuorisoteatteri jatkaa toimintaansa rajoitusten mukaan. Nuorisoteatteri tiedottaa toiminnasta asiakkaitaan.

Kansalaisopisto palaa lähiopetukseen vaiheittain 1.2.2022 alkaen. Kansalaisopisto tiedottaa lähiopetukseen paluusta ryhmäkohtaisesti asiakkaitaan.

Musiikkiopisto ja kuvataidekoulu toimivat normaalisti terveysturvallisuus huomioiden.

AVI:n päätös kokoontumisrajoituksista koskee myös muita kunnan hallinnoimia tiloja, mukaan lukien kunnantalo.