Valitse sivu

I Kyrkslätts kommun byggs fiberoptiska nät av flera olika teleföretag. Byggnadsarbetena på allmänna områden kan orsaka områdets invånare tillfälliga olägenheter.

Teleföretag har en lagstadgad rätt att bygga fiberoptiska nät på kommunens område. Kommunen övervakar regelbundet genomförandet av entreprenaderna och ingriper vid behov i eventuella brister.

När byggnadsarbetena blir klara förrättar kommunen en slutsyn där man säkerställer kvaliteten på återställningen och att byggena är återställda i ursprungligt skick.

Entreprenören har det egentliga ansvaret för tryggt ordnande av byggnadsarbetena. Vid byggena finns arbetsplatstavlor med kontaktuppgifter till entreprenören. Om ni upptäcker problem i verksamheten på bygget eller i miljön ber vi er att i första hand direkt kontakta entreprenören i fråga för att ärendet ska kunna behandlas snabbt och smidigt.

Så här framskrider de fiberoptiska arbetena på allmänna områden i praktiken:

Innan arbetet börjar: Teleföretaget söker placerings- och arbetstillstånd hos kommunen. Efter att tillstånden beviljats dokumenteras arbetsplatsens skick.

Installationsarbeten: Teleentreprenören installerar de fiberoptiska näten på de planerade områdena.

Funktionellt skick: På belagda gator täcks schakten först med en tillfällig beläggning som tryggar smidig trafik före installationen av den slutliga asfaltytan.

Återställningsarbeten: Före installationen av permanent beläggning fräser asfaltentreprenören bort den gamla asfaltytan och den tillfälliga beläggningen. Efter den slutgiltiga beläggningen säkerställer teleentreprenören återställningen av gatu- och grönområdena.

Efter att arbetena blivit klara: När entreprenören meddelat att arbetet är klart förrättar kommunen en slutsyn för att säkerställa kvaliteten på återställningen. Om det finns något att anmärka informeras den entreprenör som utfört arbetet om detta. Efter utsatt tid förrättas en ny syn på objektet.

Ta kontakt med oss

Du kan lämna respons på vinterunderhållet och ställa frågor via det elektroniska responssystemet.

Alla meddelanden som lämnats via responssystemet läses och skickas till de sakkunniga för åtgärder.

Underhållsenhetens kundtjänst vardagar kl. 8–16 på numret 040 864 9084.