Kirkkonummen kirjastotalo Fyyrissä vietetään Kalevalan päivänä 28.2. perinnepäivää, jonka teemana on Viikinkiajan Suomi. Päivän aikana klo 10–20 on tarjolla monipuolista tekemistä kaikenikäisille.

Perinnepäivänä voi esimerkiksi taiteilla viikinkikilpiä ja -miekkoja. Kilpiä askarrellaan klo 10–11.30 ja klo 13.30–15. Valmiin kilven kanssa voi käydä kuvauttamassa itsensä viikinkimaisemissa green screen -valokuvauksessa. Myöhemmin iltapäivällä klo 15.30–18 nuoriso-ohjaajien opastuksella tehdään viikinkimiekkoja.

Porkkalan Martat paistattavat viikinkileipiä pajakeittiössä klo 11–12.30 ja klo 17–18.30. Leipää ja hernelevitettä on tarjolla rajattu määrä maistiaiseksi.

Lukuportaiden edustalla harjoitellaan oman nimen kirjoittamista riimukirjoituksella, askarrellaan riimukoristeltuja kirjanmerkkejä ja punotaan villalankanyörejä klo 14–18. Viikinkiajan tunnelmiin voi uppoutua Näin koulutat lohikäärmeesi -elokuvan parissa. Näytös alkaa Mörne-salissa klo 14.30.

Lehtisalissa pelataan ja rakennetaan omia viikinkishakkipelejä klo 14–17 ja nahkanyörien tekemistä opetellaan klo 15.30–17.30. Nahkanyörityksen lomassa voi myös ihastella perinteisen viikinkipunoksen tekemistä ja halutessaan kokeilla sitä itsekin.

Illalla kirjastotalossa vierailevat viikinkitaisteluseura Kalevan Kaarti sekä historiantutkija Harri Hihnala. Kalevan kaarti esittelee viikinkiaikaisia aseita, vaatteita, varusteita ja tarve-esineitä klo 17–19.30. Elävöittämisasuihin pukeutuneet kaartilaiset vastaavat mielellään aiheeseen liittyviin kysymyksiin ja keskustelevat osallistujien kanssa. Klo 18 Mörne-salissa viikinkiaikaan erikoistunut historiantutkija Harri Hihnala luennoi otsikolla Viikinkiaikainen sodankäynti. Miten ja miksi viikingit kävivät sotaa, millaisia aseita ja tekniikoita heillä oli? Iltamusisointina kuullaan klo 19.15 Viheltävä viikinki -kappale, jonka esittää musiikkiopiston jousiorkesteri Taikajouset.

Harald Sinihampaan QR-koodisuunnistusta sekä lastenosastolle piilotettujen riimujen etsimistä voi kokeilla omatoimisesti sopivassa välissä. Satutila on sisustettu teeman mukaisesti, ja kirjastossa on esillä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Tarkemman ohjelman löydät kirjastosta, kirjaston kotisivuilta ja kunnan tapahtumakalenterista.

Tuu ja tee: Perinteitä! on osa Kirkkonummen vapaa-aikapalveluiden Tuu ja tee -tapahtumasarjaa. Vapaa-aikapalveluiden lisäksi Perinnepäivän järjestelyissä ovat mukana Asukaspuisto Fyyri ja Kirkkonummen Porkkalan Martat ry. Seuraavina vuorossa ovat Kevätkarnevaali la 6.4. sekä tanssiteemainen Tuu ja tee -tapahtuma ma 6.5.