Kyrkslättsdagarna firades igen 23–25.8, när det årliga evenemanget erbjöd besökarna en möjlighet att samlas för att njuta av ett ännu mångsidigare program än tidigare. Stämningen på evenemanget runtom i Kyrkslätt var under det inspirerande veckoslutet glad och gemenskapsfirande.

Undervisnings- och kulturministeriet kungjorde att år 2024 är temaåret för bildning, och därför högaktade också Kyrkslättsdagarnas tema i år, ”Oppia ikä kaikki Kirkkonummella – Lev och lär i Kyrkslätt”, Kyrkslätts nästan 700-åriga historia som bildningskommun.

Bildningsdirektör Eeva-Kaisa Ikonen, som på lördagen höll sitt öppningstal, framhävde i sitt tal relationen mellan lärande och social gemenskap.

Bildningsdirektör Eeva-Kaisa Ikonen

”Detta år har utlysts av undervisnings- och kulturministeriet till jubileumsår för bildning. Vi i Kyrkslätt vill fira livslångt lärande. För barnet är världen fascinerande, intressant och full av möjligheter. Av barn kan vi vuxna lära oss nyfikenhet samt mod att prova på, fråga, lyssna och agera tillsammans. Vår egen gemenskap är en utmärkt plats för att dela möten, tankar, färdigheter och erfarenheter. På Kyrkslättsdagarna syns, hörs och lockar denna glädje och denna iver!”, sade Ikonen.

Livslångt lärande genomförs i Kyrkslätt på många olika sätt. I kommunstrategin är ett av målen ett kunnigt och lärande Kyrkslätt, där lärande är möjligt för alla oavsett ålder. Målet är att inspirera invånarna att utveckla sig själva och ansluta sig som en del av gemenskapen. De åtskilliga företag, organisationer och föreningar som verkar i Kyrkslätt skapar för sin del tillfällen för gemensamt lärande och gemensamma aktiviteter. Det är just denna gemenskap som firas på Kyrkslättsdagarna!

Kommundirektör Virpi Sailas

”Kyrkslättsdagarna var en stark samarbetsfest. Tack till alla som deltog i planeringen och arrangemanget och till alla besökare. Delaktighet och gemenskap är inga självklarheter, utan är något som uppstår genom handlingar i vardagen och stunder som man upplevt tillsammans. Vår kommun fortsätter starkt delaktighetsarbetet och vi bjuder in alla till delaktighetsdialogerna 29.8 och 5.9”, berättar kommundirektör Virpi Sailas.

Från den mångkulturella Mörnesalen till Ragvalds i traditionella landskap

Programmet på tredagarsevenemanget erbjöd någonting för var och en Kyrkslättsbo. Man kunde ta en titt på kommunens långa historia till exempel på de guidade rundturerna i Ragvalds museiområde. Å andra sidan belystes framtiden till exempel av planläggningsprojekten som presenteras i kommunhuset samt möjligheten att påverka kommunens nya varumärke. I Mörnesalen i bibliotekshuset Fyyri kunde man i sin tur bekanta sig med mångsidiga, fascinerande kulturer i Kyrkslätt. Under augustiveckoslutet kunde man också bland annat åka på tivoli, gå på loppmarknader eller beundra antik, bli förundrad av ljuskonst och köruppträdanden eller gå ut på picknick.

Kyrkslätts kommuns kultursekreterare Antti Airaksinen, som varit en av motorerna för evenemanget, konstaterar ju att Kyrkslättsdagarna, som i år fått ett nytt grafiskt utseende, verkligen är ett för hela kommunen och alla kommuninvånare gemensamt evenemang som blivit tradition.

”Det är alltid en glädje att se mångsidigheten i Kyrkslättsdagarnas utbud och hur det varje år kommer nya aktörer och evenemangsformer utöver de för många bekanta aktörerna”, fortsätter Airaksinen.

Kyrkslättsdagarna firas igen nästa gång det sista hela veckoslutet i augusti nästa år.

Ta en återblick på veckoslutets stämning genom evenemangsfotona!