Årets största lokala företagarevenemang, Business Forum Kyrkslätt, samlade torsdagen den 24 oktober en stor publik till kommunhuset och erbjöd högklassiga anföranden om bland annat artificiell intelligens, vikten av nätverk och aktuella ekonomiska frågor. Dessutom fick vi höra Delipap Oy:s företagsberättelse.

Det årliga evenemanget förde återigen samman företagare och experter under samma tak för att diskutera aktuella teman och erbjöd fräscha perspektiv på företagande samt möjligheter till nätverkande. Årets tema var “Intelligens i affärerna” och evenemanget fokuserade både på de många möjligheterna med artificiell intelligens och på intelligenta möten. Den avgiftsfria tillställningen arrangerades av Kyrkslätts Företagare tillsammans med Kyrkslätts kommun.

Kyrkslätts kommundirektör Virpi Sailas öppnade evenemanget tillsammans med Kyrkslätts Företagare rf:s ordförande Janne Laitinen. Sailas betonade i sitt anförande Kyrkslätts intelligens, livskraft och möjligheter.

”Genom att uppfylla det gemensamma livskraftslöftet kan vi, enligt årets tema, tillföra ”Intelligens till kommunen”. På så sätt kan vi senare stolt se tillbaka och konstatera att vi har nått våra mål”, konstaterade kommundirektör Sailas.

Laitinen uppmuntrade åhörarna att ta tillvara på evenemanget genom att nätverka och var glad över den företagarvänliga och livskraftiga atmosfären som råder i Kyrkslätt.

”Det har varit fantastiskt att leda Kyrkslätts Företagare under denna tid”, konstaterade Laitinen nöjt.

Huvudtalare Antti Merilehto erbjöd företagare idéer om att utnyttja AI-kompisar

I linje med temat diskuterades särskilt möjligheterna att använda artificiell intelligens i företagens tjänster. AI är en av de största trenderna i dagens affärsliv och dess betydelse kommer att öka under de närmaste åren.

Årets huvudtalare på Business Forum Kyrkslätt, Antti Merilehto, har gjort en gedigen karriär inom AI och har skrivit boken ”Tekoäly – matkaopas johtajalle”. Merilehto, som även valts till årets talare, presenterade på ett inspirerande och begripligt sätt de många möjligheterna och fördelarna med AI för företagsverksamhet. Han gav också konkreta exempel på hur AI kan användas och var man kan börja om ämnet är nytt. Enligt honom är det första steget att förstå vad AI kan användas till. ”AI vet inte vem du är eller var du arbetar, bara det du skriver har betydelse. AI är som en egen assistent med skillnaden att den innehåller allt innehåll på internet”, berättar Merilehto.

I sitt anförande förklarade Merilehto AI:s logik och uppmuntrade publiken att steg för steg börja använda verktyget i den egna företagsverksamheten. Enligt honom möjliggör AI nya och innovativa sätt att arbeta och frigör tid för värdeskapande uppgifter.

”Grundläggande förståelse för AI, så som ChatGPT:s funktionslogik och informationsäkthet, räcker. Precis som medieläskunnighet kan man också lära sig AI”, tipsar Merilehto. Han påminner också om att det är helt naturligt att AI väcker känslor och till och med kan kännas skrämmande.

”AI kommer inte att ta ditt jobb, det kommer bara att förändra det,” sammanfattade Merilehto.

Styrkan i nätverk: Kimmo Kääriä talade om betydelsen av intelligenta möten och kontakter för företagsverksamhet

Vid evenemanget diskuterades också intelligenta möten och betydelsen av kvalitativa nätverk för företagsverksamhet.

Arbetslivsinfluencern och -utvecklaren, företagaren och fackboksförfattaren Kimmo Kääriä talade insiktsfullt om hur man kan främja bildandet av kvalitativa nätverk. Enligt Kääriä ska man inte underskatta nätverkens kraft, eftersom genuina kontakter också minskar känslan av ensamhet. Han utmanade också åhörarna att fundera över hur möten kan förbättras och med vilka medel.

”Ställ in, lyssna, undersök, strukturera och avsluta. Vi stannar inte upp tillräckligt som människor när vi möter varandra och är inte närvarande i samtalen. Särskilt distanstiden har gjort att vi ständigt är inställda och går från möte till möte utan pauser, och missar varandra”, sade Kääriä.

Kääriä tog också upp AI i sitt tal. Enligt honom är den största risken med AI:s utveckling att den gör människor ännu mer ensamma och att kvaliteten på kontakterna fortsätter att försämras. Han uppmuntrade att använda AI som stöd för arbetet utan att glömma de mänskliga styrkorna.

”Låt oss använda AI för att hjälpa oss att utvecklas som människor. Inte så att den ersätter oss”, sammanfattade Kääriä.

Programmet innehöll också en presentation om aktuella ekonomiska frågor av Henna Mikkonen, chefsekonom i Sparbanksgruppen, samt en genomgång av finansieringsmöjligheterna för mikroföretag av Finnveras regionchef Anne Laakkonen. Dessutom berättade Delipap Oy:s vd Sanna Karhu om familjeföretagets historia.

Som evenemang överträffade Business Forum Kyrkslätt återigen förväntningarna och erbjöd företagare och organisationsrepresentanter inspirerande och tankeväckande anföranden samt möjligheten att nätverka och utbyta tankar.

Stämningar från Business Forum Kyrkslätt