Osallistuvan budjetoinnin eli OSBU:n ideavaihe päättyi 20.11., ja määräaikaan mennessä saimme yhteensä huimat 509 idealomaketta. Ideoiden suuri määrä osoitti, että osallisuuden lisäämisellä on kysyntää, ja asukkaat ovat kiinnostuneita Kirkkonummen kehittämisestä sekä heitä koskevasta päätöksenteosta.

Ideavaiheen päättymisen jälkeen kunnan asiantuntijoista koostuva työryhmä on käynyt läpi kaikki ideat ja arvioinut, mitkä ovat niiden toteutusmahdollisuudet ja kustannukset. Arviointiperusteet liittyvät ideoiden lainmukaisuuteen, yhdenvertaisuuteen, yleishyödyllisyyteen, kustannusarvioon, aikatauluun sekä kunnan toimivaltaan ja strategiaan.

– Osallistuvassa budjetoinnissa on kyse osallistuvasta demokratiasta, jossa kuntalaiset päättävät kunnan käytössä olevien julkisten varojen jakamisesta ja käytöstä. Olemme erittäin tyytyväisiä, että saimme lukuisia hyviä ideoita. Kiitos kaikille, jotka ehdotuksensa jättivät. Nyt siirrymme äänestysvaiheeseen, jossa päätetään mitkä ideat viedään toteutukseen, sanoo kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Ideat julkaistaan verkkosivuillamme äänestysvaiheen alkaessa

Lopullisessa äänestyksessä mukana olevat ideat julkaistaan verkkosivuillamme äänestysvaiheen alkaessa 15.1.2023. Verkkosivuilla julkaistaan kaikki määräaikaan mennessä saapuneet ideat, niiden tarkemmat kuvaukset, arviointi sekä tieto siitä, mikäli idea on yhdistetty toiseen. Myöhemmin sivuille lisätään tietoa äänestystuloksista sekä ideoiden toteuttamisaikatauluista.

Ideoita voi äänestää 15.1.2024 alkaen

Seuraavaksi Kirkkonummen asukkaat pääsevät äänestämään siitä, mitkä jatkoon päässeistä ideoista valitaan toteutettaviksi vuosien 2024 ja 2025 aikana. Ideat toteutetaan äänestystuloksen määräämässä järjestyksessä. Mikäli määrärahasta ei ole jäljellä riittävää rahasummaa äänestystuloksen mukaisen idean toteuttamiseen, toteutetaan äänimäärältään seuraava, 100 000 € budjettiin mahtuva idea.

Omia suosikki-ideoitaan voi äänestää 15.1.-5.2.2024 välisenä aikana. Äänestää voi verkossa ja paperisella lomakkeella Kirjastotalo Fyyrissä, Veikkolan kirjastossa ja kunnantalon palvelupisteellä. Masalassa paperisella lomakkeella voi äänestää K-Market Masalassa 17.-19.1.2024 välisenä aikana klo 10–15. Sähköinen äänestyslomake lisätään verkkosivuillemme www.kirkkonummi.fi/osbu äänestyksen alkaessa.

Koululaiset ja opiskelijat äänestävät erillisellä sähköisellä lomakkeella, jolle kirjaudutaan Wilma-tunnuksilla.

Äänestysohjeet

• Jokainen voi äänestää kerran. Lomakkeella on mahdollista äänestää yhteensä kolmea ideaa.
  • Verkossa äänestäminen vaatii vahvan sähköisen tunnistautumisen Suomi.fi-tunnistuksella.
  • Paperisella lomakkeella äänestävän tulee todistaa henkilöllisyytensä henkilöllisyystodistuksella.

Voittajahankkeet kilpailutetaan ja toteutetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana. Toteutettavia ideoita voi olla niin monta, kuin määrärahan puitteissa voidaan toteuttaa äänestystuloksen määräämässä järjestyksessä.

Lue lisää osallistuvasta budjetoinnista: www.kirkkonummi.fi/osbu

In English: https://kirkkonummi.fi/osbu-en/