Kirkkonummen kunta ottaa alkuvuoden aikana vastaan 14 kiintiöpakolaista. Kuntaan saapuvat pakolaiset ovat syyrialaisia perheitä, jotka saapuvat Kirkkonummelle Libanonista.

Kiintiöpakolaisten vastaanotosta, vastaanoton valmisteluista sekä kotoutumisen edistämisestä vastaa kunnan kotoutumisen palvelut. Kotoutuminen tapahtuu yhteistyössä kunnan sivistyspalveluiden ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa. Kunta palkkaa arabiankielisen ohjaajan määräajaksi. Ohjaaja toimii myös koulujen yhdyspinnassa.

-Laadukas kotoutuminen on asiakaslähtöistä, joka ottaa huomioon kotoutujien tarpeet ja olosuhteet. Kotoutuminen edellyttää sitoutumista sekä maahanmuuttajilta itseltään että vastaanottavalta ympäristöltä ja kunnalta. Virallisten toimenpiteiden lisäksi kotoutumista edistetään arkipäivän toiminnoissa ja yhteisöissä, kuten kouluissa, harrastustoiminnassa ja työpaikoilla, toteaa kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Edellisen kerran Kirkkonummen kunta on ottanut vastaan kiintiöpakolaisia vuonna 2022. Kirkkonummella on voimassa oleva sopimus kiintiöpakolaisten vastaanotosta ELY-keskuksen kanssa. Kunta on sitoutunut ottamaan vastaan 15 kiintiöpakolaista joka toinen vuosi.

Kiintiöpakolainen on henkilö, joka on joutunut pakenemaan omasta kotimaastaan vainoa tai konfliktia ja asuu paossa kotimaansa ulkopuolella. YK:n pakolaisjärjestö on katsonut henkilön olevan pakolainen ja arvioinut, ettei hän voi palata kotimaahansa tai jäädä nykyiseen maahan, jossa oleskelee.