Kirkkonummi sijoittui FCG Finnish Consulting Groupin ja MDI:n kehittämän Elinvoima, vetovoima ja pitovoima -indeksin (EVP) mukaan Suomen kymmenen elinvoimaisimman kunnan joukkoon. EVP-indeksi perustuu kattavaan arvioon alueiden taloudesta, yritystoiminnasta, työllisyydestä, koulutusasteesta, terveydestä sekä ulkopuolisten kiinnostuksesta ja alueella asuvien viihtyvyydestä. Vaikka indeksiin vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten talouden tila ja väestökehitys, on huomionarvoista, että alueet voivat omilla valinnoillaan vaikuttaa elinvoimaa vahvistaviin sisäisiin tekijöihin.

Kirkkonummen asema yhtenä Suomen elinvoimaisimmista kunnista heijastaa alueen monipuolista vetovoimaa ja vahvaa kehitystä. Kirkkonummi sijaitsee strategisesti pääkaupunkiseudun läheisyydessä, tarjoten samalla mahdollisuuden nauttia niin kaupunkimaisesta elämästä kuin luonnonläheisestä asumisestakin. Tämä yhdistelmä houkuttelee asukkaita, yrityksiä ja investointeja alueelle.

– Haluamme olla metropolialueen houkuttelevin kunta. Monimuotoisen ja upean luonnon ympäröimä kunta junaradan varrella pääkaupunkiseudun lähellä antaa loistavat mahdollisuudet elinvoimaisen kunnan kehittämiselle. Tavoitteenamme on, että Kirkkonummella arki on sujuvaa ja yritykset menestyvät, sanoo kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Kirkkonummi on onnistunut houkuttelemaan alueelle yrityksiä ja säilyttämään vahvan työllisyystason, jonka lisäksi alueen panostukset koulutukseen ja terveydenhuoltoon näkyvät myönteisesti elinvoimaisuusindeksissä. Kaiken kaikkiaan Kirkkonummen vahva sijoittuminen EVP-indeksissä heijastaa monipuolista kehitystä ja tehokasta strategista suunnittelua, joka on tehnyt Kirkkonummesta houkuttelevan paikan asua, työskennellä ja investoida.

Lisätietoja EVP-indeksistä: https://www.mdi.fi/evp-indeksi/