Studerande från Kyrkslätts gymnasium har bestämt sig för att stöda Ukraina med gemensam penninginsamling och som en del av projektet arrangerar de en solidaritetsmarsch som går av stapeln 30.10.2024.

Målet är att samla ihop en summa på 25 000 € för att finansiera en fullt utrustad ambulans som studerandena med sina samarbetspartners kör ner till Ukraina. Kyrkslätts gymnasium samarbetar med Karavanen till Ukraina rf och med den ukrainska välgörenhetsorganisationen Initiative E+.

”Idén till projektet fick vi då Magnus Londen, grundare av Karavanen till Ukraina rf, kom till skolan och berättade om situationen i Ukraina för oss”, berättar Sanni Miettinen, en av Kygys aktiva studeranden.

Solidaritetsmarsch 30.10 – du kan donera pengar för varje kilometer

Studeranden vid Kyrkslätts gymnasium ordnar en marsch den 30 oktober från Helsingfors riksdagshus till Ukrainas ambassad, vilken blir cirka 7,5km lång.

”Vi siktar på att minst 200 studerande deltar”, berättar Frida Leislahti och Emma Kiukkonen.

Då blir den totala sträckan vi går lika lång som den från Kyrkslätt till Kiev (1500km).

Också Frida och Emma har varit med i projektet från första stund. Både Frida och Emma tycker att det känns bra och givande att få delta i ett välgörenhetsprojekt av det här slaget.

Kyrkslätts gymnasiums rektor, Mikael Eriksson, är stolt och glad över sina studerandes engagemang.

“Det är uppenbart att det här är en fråga som berör vår ungdom.”, säger han.

“Det är fint att hela skolsamfundet engagerar sig på det här sättet.”

Studeranden från andra gymnasier i södra Finland har också bjudits in för att delta i marschen. Tanken med marschen är att man får stöda Kygys Ukrainainsamling med en valfri summa för varje kilometer som våra studerande går.

”Vi behöver dig! Vårt mål är att få ihop minst 10 € per kilometer, sammanlagt 15 000 € eller mera. Alla pengar som samlas in går oavkortat till en välutrustad ambulans som vi själva är med och kör till Ukraina”, påminner Sanni, Frida och Emma.

Projektet fortsätter även efter marschen för att samla in hela beloppet. Så håll dig uppdaterad. Du kan följa med projektet bland annat via Instagram- och Tiktok-kontot @kygykaravanen samt på Facebook.

Så här donerar du

MobilePay:

nummer 12687

Skicka gärna en trevlig hälsning åt arragörerna i meddelandefältet!

Inbetalning på konto

Föredrar du att donera med inbetalning på konto? Det går också bra.

Kontonr: FI9140550017735560
BIC: HELSFIHH
Mottagare: Karavanen till Ukraina rf
Referensnr: 7074

Ditt understöd används där det behövs allra mest: för bilar, första hjälp-utrustning, generatorer och underställ av ylle.

Insamlingstillstånd: Tillståndsnummer RA/2024/489, beviljat av Polisstyrelsen