Kulturkompassen är Kyrkslätts gemensamma plan för kulturfostran inom småbarnspedagogiken och undervisningen. Syftet är att erbjuda jämlik kultur-, konst- och kulturarvsfostran som en del av undervisningen på daghem och skolor. Kulturkompassen gör kulturfostran systematisk, jämlik och målinriktad. Programmet för kulturfostran stöder genomförande av läroplanen både för grundläggande utbildning och för småbarnspedagogik. Innehållet utformas av Kyrkslätts eget kulturutbud och kulturarv.
Kulturkompassen ger varje barn rätt att delta i kultur och konst
Kyrkslätts Kulturkompass är indelad i fyra olika teman: ”Barnets och den ungas egna möjligheter till skapade aktivitet och att skapa kultur”, ”Konst- och kulturupplevelser som en del av undervisningen”, ”Mångformiga Kyrkslätt genom tiderna” och ”Kulturens övriga dimensioner”. Teman skapar ramar för innehållet i planen för kulturfostran.
Innehållet i planen för kulturfostran är anpassat efter ålder, och programmet är kostnadsfritt för skolorna. Innehållet i Kulturkompassen utvecklas kontinuerligt i samarbete med sakkunniga kulturaktörer och konstpedagoger samt lärare och småbarnspedagoger.
Vi låter god praxis och goda erfarenheter cirkulera och bli tillämpade!
Frågor om kompassen:
Anna Keto, Kulturproducent
kulttuurikompassi@kirkkonummi.fi
Innehållet i kulturläroplanen:
SMÅBARNSPEDAGOGIK
ÅRSKURS 1-3
ÅRSKURS 4-6
ÅRSKURS 7-9
ANDRA STADIET
KOMPASSENS DIGITALA MATERIAL
Wag the dog (årskurs 7-9)