Syksy on ollut lasten ja nuorten harrastustoiminnan osalta touhukas ja menestyksellinen. Kunnan maksuttomia lasten ja nuorten harrastusryhmiä, eli MyHobby ja TALENT-kerhoja, on syksyn aikana järjestetty reilu 60. Tarjolla on ollut muun muassa lauluryhmä, kädentaitokerhoja sekä erilaisia liikuntakerhoja parkourista tanssiin. Näin monta harrastusryhmää ei olisi ollut mahdollista toteuttaa ilman meidän yhteistyökumppaneitamme, joita on syksyn aikana ollut yli 20. Suurin osa syksyn 2023 maksuttomista harrastusryhmistä jatkuvat myös keväällä 2024. Viestimme kevään maksuttomista harrastusryhmistä Wilmassa sekä kunnan nettisivuilla joululoman jälkeen. Päivitämme maksuttomat harrastusryhmät myös tälle sivulle.

HarrastusSankarit -tapahtumat, jotka ovat koulupäivän aikana tapahtuvaa paikallisten harrastusten esittelyä, ovat tavoittaneet syksyn aikana jo 1000 kirkkonummelaista alakouluikäistä. Kirkkonummen vapaa-aikapalvelut kiertää yhdessä paikalliset yhdistyksien kanssa kunnan kaikki 14 peruskoulua. Mukana on ollut FC Kirkkonummi, Kirkkonummi Rangers, Kyrkslätt Idrottsförening, FC Wild sekä Veikkolan Veikot. HarrastusSankarit -tapahtumat kiertävät kouluissa myös keväällä!

Myös Harrastuspaku on syksyn aikana vieraillut kunnan iltapäiväkerhoissa, ja vastaanotto on joka kerta ollut lämmin. Vierailun yhteydessä iltapäiväkerholaisille on jaettu oma Harrastuspaku-heijastin.

Lopuksi kerho-ohjaajan syyskuulumisia Joo.Arena:n järjestämästä maksuttomasta MyHobby Parkourkerhosta:

”Parkourkerhossa on viikoittain noudatettu samaa kaavaa – kuulumispiiri, lämmittely, tekniikan harjoittelu sekä lopuksi joko loppuhaaste, leikki tai vapaata harjoitteluaikaa. Parkourkerhossa tukena on ollut Loikkakopla- sovellus, jonka avulla tunnit on koostettu. Tekniikkoina syksyn aikana on harjoiteltu monipuolisesti erilaisia ylityksiä, alituksia, loikkia, kuperkeikkaa ja kärrynpyörää, eteen volttia sekä tarkkuutta ja tasapainoa. Monesta harrastajasta huomaa, että kerhon lisäksi ei ole kovin montaa muuta harrastusta, ja tunti on heille tosi tärkeä osa viikkoa. Lapsista huomaa myös itsestään, että näkevät omaa kehitystään ja innostuvat viikko viikolta enemmän tietyistä harjoitteista, kun haluavat itsenkin oppia ja saavuttaa tavoitteensa.”

Lämmin kiitos MyHobby ja TALENT-kerhojen toimijoille ja ohjaajille syksyn yhteistyöstä!

Maksuttomat MyHobby-ryhmät ovat suunnattu kouluikäisille lapsille ja nuorille, TALENT-ryhmät puolestaan lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Maksuttomat harrastusryhmät ovat osa Kirkkonummen kunnan lasten ja nuorten maksuttoman harrastustoiminnan toteuttamista. Kirkkonummen kunta on saanut valtionavustusta harrastusryhmien toteuttamiseen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Lisätietoa harrastustoiminnasta www.kirkkonummi.fi/vapaa-aika tai sähköpostitse harrastustoiminta@kirkkonummi.fi

Artikkelikuva on Kirkkonummen kansalaisopiston ottama MyHobby Hassut pehmot ja kummat linnut -kerhon tuotoksista.