​Alueellinen valmiuskeskustoiminta (AVAK) on yksi Kirkkonummen kunnan varautumisen muodoista normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erilaisissa normaaliolojen häiriötilanteissa kunta voi kutsua avukseen vapaaehtoisia henkilöitä ja yhdistyksiä, jotka auttavat kuntaa mahdollisimman häiriöttömän palvelutuotannon toteuttamisessa. Lisäksi AVAK tuottaa paikallista tietoa kunnan omalle johtokeskukselle tilannekuvan muodostamista varten. Alueelliset valmiuskeskukset toimivat kuntakeskuksessa, Masalassa ja Veikkolassa.

Koska AVAK:n toiminta tukee kunnan omaa toimintaa ja on osa kunnan johtamaa valmiussuunnittelun ja varautumisen kokonaisuutta, haetaan alueellisiin valmiuskeskuksiin kunnan palveluksessa olevien lisäksi myös vapaaehtoisia henkilöitä.

Vapaaehtoisia osallistujiksi valmiusharjoitukseen 3.9.2022

Kirkkonummella järjestetään syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna 3.–4.9.2022 kotiseutuharjoitus. Turvallinen Uusimaa 2022 -kotiseutuharjoituksen yhteydessä järjestetään Suomen kokonaisturvallisuuteen liittyvien tahojen koulutustapahtumia sekä harjoituksia läntisellä Uudellamaalla 29.8.-8.9.2022. Koulutusten ja harjoitusten sarja tukee kansalaisten, yritysten, järjestöjen ja viranomaisten kykyä vastata erilaisiin turvallisuutta uhkaaviin poikkeustilanteisiin.

Kotiseutuharjoitusta johtaa Maanpuolustuskoulutuksen Etelä-Suomen maanpuolustuspiiri (ESMPP/MPK). Lisätietoja koulutuksista ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteessa https://koulutuskalenteri.mpk.fi hakusanalla ”Turvallinen Uusimaa 2022” myöhemmin kesällä.

Kotiseutuharjoituksen yhteydessä järjestetään myös Kirkkonummella kunnan valmiusharjoitus 3.9.2022 keskustan liikuntahallissa/kalliosuojassa. Valmiusharjoituksessa on kunnan lisäksi mukana eri järjestötoimijoita, jotka osallistuvat omalla toiminnallaan viranomaistehtävien tukemiseen.

Harjoituksen onnistumiseksi mukaan tarvitaan vapaaehtoisia osallistumaan ”tavallisen kuntalaisen” roolissa mm. säteilymittaukseen, ensiapuun, väestötilaan suojautumiseen ja muuhun harjoitukseen liittyvään toimintaan. Haussa on myös erilaisiin tehtäviin tukihenkilöitä, kuten liikenteen ohjaukseen, ihmisten opastamiseen ja muihin vastaaviin tehtäviin. Henkilöt koulutetaan näihin tehtäviin Kirkkonummella kotiseutuharjoituksen yhteydessä.

Lisätietoja saat valmiussuunnittelun projektityöntekijältä Juha-Matti Koskiselta. Jos innostuit AVAK-toiminnasta tai haluat osallistua Kirkkonummen kunnan valmiusharjoitukseen, ota yhteyttä Juha-Mattiin ja kerro, mistä tehtävästä olet kiinnostunut!

Juha-Matti Koskinen, puh. 040 574 4897 ja e-mail: juha-matti.koskinen@kirkkonummi.fi