Osallistuvan budjetoinnin eli OSBU:n äänestysvaihe on nyt päättynyt. Ideoiden suuri määrä ilahdutti, ja myös äänestysvilkkaus oli kiitettävää. Saimme määräaikaan mennessä yhteensä 2 061 ääntä, eli n. 5 % Kirkkonummen asukkaista otti osaa osallistuvan budjetoinnin äänestykseen.

Seuraavaksi laskemme kaikki äänet ja julkaisemme voittajaideat verkkosivuillamme 19.2.2024.

Kirkkonummen kunnan ensimmäinen osallistuva budjetointi oli menestys

Osallistuvan budjetoinnin kokeilu käynnistettiin syksyllä 2023, ja tarkoituksena oli lisätä asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia ja osallisuutta. Lisäksi keräämme kokemuksia, joiden perusteella Kirkkonummen omia osallistuvan budjetoinnin käytäntöjä voidaan kehittää tulevaisuutta ajatellen. Osallistuva budjetointi on suoran demokratian toimintatapa, jossa asukkaat ideoivat ja äänestävät siitä, miten he kehittäisivät viihtyvyyttä ja hyvinvointia Kirkkonummella.

Olemme arvioineet osallistuvan budjetoinnin prosessia jokaisen vaiheen aikana, ja teemme prosessista arviointiraportin kokeilun päätteeksi. Arvioimme esimerkiksi, hyödyttäisikö mahdollista seuraavaa osallistuvan budjetoinnin ideahakua teemojen rajaaminen tai budjetin jakaminen alueittain. Raporttia varten tulemme keräämään kokemuksia myös kuntalaisilta.

Osallistuvan budjetoinnin ensimmäinen kokeilu kuitenkin osoitti, että kirkkonummelaisilta löytyy intoa osallistua yhteisiä asioita koskevaan päätöksentekoon.

Voittajahankkeet jatkavat kilpailutukseen ja toteutukseen

Voittajahankkeet tullaan kilpailuttamaan, ja toteutetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana. Toteutettavia ideoita voi olla niin monta, kuin määrärahan puitteissa voidaan toteuttaa äänestystuloksen määräämässä järjestyksessä.

Jos toteutukseen etenee idea tai ideoita, jotka tarvitsevat vielä jatkojalostamista, pyrimme mahdollisuuksien mukaan ottamaan kuntalaisia mukaan myös tähän työhön.

Ideat, jotka eivät edenneet äänestykseen julkaistaan verkkosivuilla mahdollisimman pian.

Lue lisää osallistuvasta budjetoinnista: www.kirkkonummi.fi/osbu

In English: https://kirkkonummi.fi/osbu-en/