Kirkkonummen Veden runkovesijohdossa Veikkolassa tapahtui paineenvaihteluja maanantai-illan ja alkuyön 19.6. aikana. Lisäksi vesijohtovedessä oli tilapäisesti sakkaa, joka johtui virtaussuuntien muutoksista. Kirkkonummen Vesi on tiedottanut häiriöstä asiaan liittyen klo 19.34.

Paineenvaihtelut johtuivat Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitoksen suorittamista sammutusvedenotoista Kirkkonummen Veden vesijohtoverkostosta. Vettä on tarvittu maastopaloihin Espoossa, Vihdissä ja Lohjalla. Vedenottopaikkana toimi maanantaina pääsääntöisesti Lamminjärventien sammutusvesiasema. Vedenotto vaikutti verkostopaineeseen suuremmin klo 19-24. Lisäksi yön aikana tapahtui muutama paineenmuutos, kun paloautoihin on haettu lisää vettä.

Kirkkonummen Vesi on velvoitettu tarjoamaan sammutusvettä Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitokselle tarvittaessa. Pelastusyksiköiden pistemäinen suurehko vedenotto vaikuttaa aina verkoston virtaamiin sekoittaen virtaamasuuntia, mikä aiheuttaa verkostoon kertyneen sakan irtoamista sekä tilapäistä paineenalenemista.

Kirkkonummen Vesi ei pysty ennakkoon varautumaan pelastustoimen suorittamiin vedenottoihin vaan Vesi pyrkii palauttamaan toiminnan normaaliksi mahdollisimman nopeasti.

Kirkkonummen Vesi pahoittelee häiriöstä aiheutunutta haittaa.

Antti Levänen
liikelaitoksen johtaja