Europaparlamentsvalet 2024 i Kyrkslätt

I Finland ordnas nästa EU-val i juni 2024.

Röstning på valdagen

Valdagen är söndag 9.6.2024. På valdagen förrättas röstningen på röstningsområdena i Kyrkslätts kommun kl. 9.00–20.00. Röstningsområdenas röstningsställen 9.6.2024 är:

Röstningsområde                 Röstningsställe                                     Röstningsställets adress
1. Lappböle                     Sjökulla skolaSjökullavägen 285
2. Veikkola   Veikkolan koulu Sportstigen 7
3. Masaby Masaby bibliotek Lingonbacka 7
4. GesterbyPapinmäen koulu    Vilhelmsbergsvägen 2
5. Kyrkby Huvudbiblioteket bibliotekshuset Fyyri Kyrktorget 1
6. Tolls Laajakallion kouluBredbergsvägen 4
7. KantvikKantvikin kouluToppstigen 2
8. SundsbergKartanonrannan kouluHerrgårdsgränden 1

Den röstberättigades röstningsställe på valdagen framgår av det meddelande om rösträtt som skickats hem per post eller till Suomi.fi-tjänsten.

Väljaren ska beakta:

• Röstberättigad vid Europaparlamentsvalet i Finland är varje finsk medborgare som senast på valdagen fyller 18 år, och sådana medborgare i andra medlemsstater i Europeiska unionen som senast den 80 dagen före valdagen har anmält sig för att bli intagen i rösträttsregistret i Finland och som har hemkommun i Finland den 51 dagen före valdagen eller som är anställda inom en i Finland verksam internationell organisation eller som är familjemedlemmar till sådana personer, om de bor i Finland.
  • I Veikkolan koulu ordnas ingen förhandsröstning lördag 1.6.2024.
  • Röstningsstället på Masaby röstningsområde är Masaby bibliotek.
  • Röstningsstället på Gesterby röstningsområde är Papinmäen koulu.
  • Väljaren är skyldig att vid röstningen styrka sin identitet. Väljaren ombes ta med ett giltigt dokument med vilket identiteten kan styrkas (av polisen beviljat officiellt Id-kort, pass, körkort eller FPA-kort med foto eller annat giltigt officiellt identitetsbevis med foto).
  • Väljarna ombes kontrollera sitt röstningsställe på valdagen i det meddelande om rösträtt som skickats hem. Det rekommenderas att man tar meddelandet med sig till röstningsstället, men man kan också rösta utan det.
  • Väljaren kan ta med sig en egen penna till röstningsstället. Blyertspenna eller kulspetspenna rekommenderas. Man får inte använda tuschpenna.

Ytterligare information om Europaparlamentsvalet 2024 på justitieministeriets sida vaalit.fi: https://vaalit.fi/sv/framsida