Maksanko itseni kipeäksi, jos kodissani tehdään energiaremontti? Pääsenkö sähköautolla Suomen päästä päähän? Millä ilmastoteoilla on oikeasti väliä?

Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Kirkkonummen kansalaisopiston luentosarjassa Ilmastoteoista totta. Luentosarjan aikana kestävyyskysymysten asiantuntijat eri sektoreilta avaavat kotitalouksien mahdollisuuksia vaikuttaa arjen päästöihin. Luentosarja käynnistyy maanantaina 10.10., joka on myös kansallisen Astetta alemmas –energiansäästökampanjan aloituspäivä.

Ensimmäisellä luennolla Kirkkonummen kunnan ilmastokoordinaattori Vera Järvenreuna puhuu kunnan ilmastotavoitteista ja ilmastotyön etenemisestä. Toisella luennolla kuullaan konkreettisia neuvoja ja ohjeita fiksumpaan energiatalouteen, kun Uudenmaan alueellisesta energianeuvonnasta vastaava Ramboll Oy:n asiantuntija luennoi kiinteistönomistajan ja taloyhtiön mahdollisuuksista fossiilienergiasta luopumiseen.

Luentosarja jatkuu ilmastokestävän liikkumisen teemalla. Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja esittelee tulevaisuuden liikkumisen näkymiä. Viimeisellä luennolla Aalto-yliopiston professori ja arkkitehti Matti Kuittinen avaa vähähiilisen rakentamisen maailmaa.

Luennot ovat maksuttomia ja ne järjestetään pääkirjasto Fyyrissä. Tilaisuuksia voi myös seurata etänä, mutta se edellyttää ennakkoilmoittautumista. Lisätietoa kansalaisopiston opinto-ohjelmassa (www.opistopalvelut.fi/kirkkonummi, kurssinumerot 100010, 100011, 100012 ja 100013)

Ohjelma Pääkirjasto Fyyri (Kirkkotori 1, 02400 Kirkkonummi), luentosali Mörne

I. Ilmastotyö Kirkkonummella – mitä kunta tekee ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi? 10.10. klo 18-19.30 Luennoitsijana Kirkkonummen kunnan ilmastokoordinaattori Vera Järvenreuna

II. Kiinteistönomistajan ja taloyhtiön mahdollisuudet fossiilienergiasta luopumiseen 13.10. klo 18-19.30 Luennoitsijana Rambollin alueellinen energianeuvoja.

III. Ilmastokestävän liikkumisen mahdollisuuksia – millä liikumme tulevaisuudessa? 24.10. klo 18-19.30 Luennoitsijana Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja

IV. Rakentamisen päästöt kuriin – vaihtoehtoja ilmastoa kuormittavalle rakentamiselle 27.10. klo 18.19.30 Luennoitsijana Aalto-yliopiston professori Matti Kuittinen