Kirkkonummen Asukaspuistojen taidenäyttely Kirjastotalo Fyyrin galleriakäytävällä avattiin yleisölle keskiviikkona 16.10.2024 juhlallisin menoin. Paikalla oli asukaspuistojen asiakasperheitä ja henkilökuntaa sekä kutsuvieraita.

Vauvojen värileikkiä ja taaperoiden taidetta

Fyyrin galleriakäytävällä esilläoleva taidenäyttely kulkee nimellä Vauvojen värileikkiä ja taaperoiden taidetta. Taideteosten tekijät ovat Kirkkonummen asukaspuistojen Fyyrin, Piennarpihan ja Veikonvintin asiakasperheet. Lapsitaiteilijat ovat aivan vauvaikäisistä kahdeksanvuotiaisiin. Suurin osa näyttelyn taiteilijoista on alle 1,5 vuoden ikäisiä.

“Teokset ovat yhteistaideteoksia eli saman työn kimpussa ovat hääränneet lukuisat lapset, ja osa teoksista on syntynyt monien vaiheiden myötä”, kertoo taidenäyttelyn kuraattorina toimiva Nina Heiliö Asukaspuisto Fyyristä.

Vanhemmat ovat avustaneet lapsia ja osassa töistä näkyy myös vanhempien visiointi. Asukaspuisto on tarjonnut välineet ja ideoinut taideteosten teemoja. Henkilökunta on opastanut taiteilijoita eri tekniikoiden käytössä.

Tekniikoina on käytetty mm. ilmapallomaalausta, sokerimaalausta, vauvojen värileikkiä, kankaanpainantaa, kuulamaalausta, luontotaidetta sekä valokuvausta. Materiaaleina on esimerkiksi käytetty kierrätysmateriaaleja, erilaisia luonnonmateriaaleja, maaleja, liimaa, glitteriä, jalanpohjia, kämmeniä, pensseleitä, leimasimia ja marmorikuulia.

“Töiden tekeminen on dokumentoitu ja tämä dokumentointi on myös näyttelyssä esillä. Dokumentoinnin myötä asukaspuistot haluavat tuoda esille varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen pedagogiikan toteutumista asukaspuistotoiminnassa sekä yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä”, Heiliö avaa.

Avajaispäivänä juhlan tuntua ja mukavaa hulinaa

Avajaispäivänä näyttelyyn tutustui muun muassa kunnanjohtaja Virpi Sailas. Hän oli vaikuttunut näkemästään.

“On mahtavaa nähdä, miten pienet kuntalaiset pääsevät toteuttamaan itseään ja luomaan kulttuuria Kirkkonummelle”, sanoo Sailas.

“Upea Fyyrimme tarjoaa loistavat puitteet monipuoliseen tekemiseen kaikenikäisille. Tänään taidenäyttelyssä oli lämmin tunnelma. Nämä pienten taiteilijoiden teokset tuovat todellakin valoa syksyn keskelle”.

Varhaiskasvatusjohtaja Anu Vesiluomaa ilahduttaa asukaspuistojen yhteisöllinen toimintapa, josta taidenäyttely on oiva esimerkki.

“Asukaspuistossa toteutetaan upealla tavalla varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa yhdessä perheiden kanssa ja tuetaan näin koko perheen hyvinvointia”, iloitsee Vesiluoma.

“Asukaspuistoissa tehdään todella arvokasta työtä. Kiitos sitoutuneelle henkilökunnalle!”