Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Asumisneuvonta / Ikäystävällinen koti

Ikäystävällinen koti

Tapahtuma ikääntyneille Kirkkonummella 10.5. Fyyrissä

Tule kuulemaan neuvoja, miten kodistasi voidaan tehdä ikäystävällinen. Apuvälineet, kodin muutostyöt ja arjen ratkaisut auttavat kotona pärjäämistä ikääntyessä.

Kirkkonummen asumisneuvonta järjestää ikäihmisille ja heidän omaisilleen tapahtuman Fyyrin Mörne-salissa 10.5. klo 12.30-15. Tapahtuma on maksuton, väliajalla kahvitarjoilu. Fyyrin Mörne-saliin on esteetön kulku. Puhe on tapahtumassa suomeksi.

Katso tapahtumaesite tästä.

Tapahtumassa mukana:

• Kodin muutostyöt ja avustukset / Korjausneuvoja, VTKL
  • Apuvälineistä apua arkeen / Toimintaterapeutti, LUVN
  • Remontoinnin luvat ja ilmoitukset / Rakennustarkastaja
  • Omakotitalkkari -toiminnan esittely /Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys ry
  • Neuvontaa ja ohjausta asumisen asioissa kaikille kirkkonummelaisille / Kirkkonummen asumisneuvonta

Tapahtumassa kerrotaan erilaisia vaihtoehtoja tilanteeseen, jossa omassa kodissa asuva ikääntyvä tarvitsee muutoksia kotiin esimerkiksi esteettömän kulkemisen vuoksi. Joskus pieni ramppi, tukikaide tai kahva oven suussa toimivat arjen pelastajana, mutta toisinaan tarve on suurempi ja silloin usein tarvitaan ammattilaisen apua!

Vanhustyön keskusliiton (VTKL) korjausneuvoja auttaa, kun tarvitset apua oman kodin muutostöiden suunnittelussa, niihin liittyvien taloudellisten tukien hakemisessa tai lupa-asioissa. Korjausneuvoja Nina Leino on insinööri, jolla on vahva työkokemus ja näkemystä ikäihmisten esteettömille asumisratkaisuille.

Toimintaterapeutti on kuntoutusalan asiantuntija, jonka tavoitteena on yhdessä asiakkaan kanssa työskennellen luoda toimivampaa arkea. Toimintaterapia on LUVNin tarjoama palvelu. Rakennuslupaa tarvitaan mm. rakentamiseen verrattavissa oleviin korjaus- ja muutostöihin. Tapahtumassa rakennustarkastaja kertoo, miten ilmoitukset ja lupa-asiat hoidetaan Kirkkonummella.

Omakotitalkkari -toimintaa esittelee Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistys (PKY) ry. Monia kirkkonummelaisia omakotiasujia auttava omakotitalkkari tekee esimerkiksi piha- ja puutarhatöitä, pieniä remonttitöitä, nurmikonleikkuuta tai lumenluontia. Toiminta on ollut kysyttyä ja kiiteltyä.

Tapahtuman tarjoaa yhteistyössä Kirkkonummen asumisneuvonta ja Vanhustyön keskusliitto, Korjausneuvonta.

Takaisin asumisneuvonnan pääsivulle