Det fem veckor långa avbrottet i HRT:s tågtrafik på kustbanan från Alberga västerut slutade måndagen den 29 juli. HRT uppger att tågen till en början går med glesare turtäthet cirka en vecka. Orsaken till glesare turtäthet är slutförande av arbetena på Esbo stadsbana. L- och U-tågen har bara en avgång per timme från Helsingfors och Kyrkslätt. Dessutom är alla E-tåg inställda. Närtågens aktuella tidtabeller finns på Reseplaneraren.

Avbrottet på kustbanan var en del av projektet Esbo stadsbana. När tågtrafiken kommer igång igen upphör trafiken med ersättningsbussarna.

Närtågstrafiken från och med 29 juli på Esbo stadsbana:

• L- och U-tågen avgår från Helsingfors och Kyrkslätt en gång i timmen.
  • E-tågen har ingen trafik.
  • Y-tågen mellan Helsingfors och Sjundeå går normalt.
  • A-tågen mellan Helsingfors och Alberga går normalt.
  • Förseningar på alla tåglinjer är möjliga.

På hösten kommer det ännu några korta dygnslånga och veckoslutslånga avbrott i tågtrafiken på kustbanan.

Syftet med Trafikledsverkets projekt är att göra tågtrafiken smidigare

Arbetena på kustbanan är en del av projektet Esbo stadsbana, där man bygger två tilläggsspår mellan Alberga och Köklax bredvid de nuvarande spåren. När stadsbanan blir klar gör den tågtrafiken mellan Kyrkslätt och Esbo samt fjärrtrafiken i riktning mot Åbo punktligare och minskar störningar. Förutom att man bygger tilläggsspår förbättrar man Kilo, Kera, Grankulla, Björkgårds, Domsby och Köklax stationsområden. Projektet har börjat våren 2021, och avsikten är att arbetet blir klart år 2028.

HRT:s infosida om projektet

Trafikledsverkets projektsida