Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Kirkkonummen Vesi / UKK – Usein kysytyt kysymykset

UKK – Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia mahdollisiin ongelmatilanteisiin ja muihin Kirkkonummen Veden palveluihin liittyviin asioihin.

Vettä ei tule, mitä teen?

• Varmista huoltoyhtiöltä tai isännöitsijältä, ettei vedenjakeluhäiriö johdu kiinteistössäsi tehtävistä korjaustöistä
  • Tarkista, näkyykö katkos tai häiriö vesihuollon tilannekartalla hairiot.fi/?tag=kirkkonummi
  • Jos kyse on lämpimän käyttöveden katkoksesta, ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon tai kaukolämpöyhtiöön. Kirkkonummen Vesi ei vastaa käyttöveden lämmityksestä eikä kuuman veden jakelusta
  • Jos häiriölle ei löydy syytä, soita vikapäivystykseen (24h) 09 2967 2275 (Huom. ei viestejä).
Miksi vesi on harmaata?

Veden harmaus tai poreilu johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista, kun veteen on päässyt ilmaa esim. liitostöiden yhteydessä. Ilmiö on vaaraton ja vesi muuttuu kirkkaaksi melko nopeasti seistessään esim. lasissa. Ilmakuplien poistuminen vesijohtoverkostosta voi kestää kauankin. Kuumassa vedessä sameutta on lähes aina.

Miksi vesi on joskus ruskeaa?

Syynä on yleensä joko yleisestä tai kiinteistön omasta vesijohtoverkostosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoaminen. Irtoaminen voi johtua siitä, että veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut esim. verkoston korjaus- tai muutostöiden vuoksi. Tavallisesti veden laatuhäiriö poistuu vettä juoksuttamalla. Jos häiriö on pitkäkestoinen, soita vikapäivystykseen (24h) 09 2967 2275. Huom. ei viestejä. Tällainen vesi ei yleensä ole terveydelle vaarallista, mutta veden juomista on syytä välttää, kunnes haitta poistuu. Pyykkejä ja vesikalusteita vesi saattaa värjätä.

Huomasin koulun pihalla rikkinäisen kaivonkannen, mitä teen?

Soita vikapäivystykseen (24h) 09 2967 2275. Huom. ei viestejä.

En pysty maksamaan vesilaskua eräpäivänä – mitäs nyt?

Ota hyvissä ajoin ennen eräpäivää yhteyttä Kirkkonummen Veden asiakaspalveluun ja sovi uudesta maksupäivästä, niin vältät muistutusmaksut.

Vesilasku on paljon suurempi kuin odotin, mitä teen?

Mieti ensin, onko vedenkulutuksen kasvulle looginen selitys vai voisiko kiinteistöllä olla isompi tai pienempi vuoto. Tippuuko jokin hana, liriseekö vessanpönttö? Pyöriikö vesimittari silloinkin, kun vettä ei käytetä? Huomioi, että kiinteistön vesi- ja viemärilaitteiston kunto ja ylläpito ovat aina kiinteistönomistajan vastuulla.

Jos syytä ei löydy, ota yhteyttä Kirkkonummen Veden asiakaspalveluun.

Kirkkonummen Vesi on kunnan liikelaitos, joka tuottaa toiminta-alueellaan asiakkailleen talousveden ja johtaa jätevedet puhdistettavaksi. Palvelu kustannetaan vesimaksuilla.

Vikatilanteessa
(vesijohtovuodot, vesikatkot, veden poikkeava laatu ym.) soita aina vikapäivystysnumeroon (24h) 09 2967 2275. (Huom. ei viestejä)
Tilannekartta

Asiakaspalvelu