Kirkkonummen Kulttuurikompassin ensimmäinen virallinen toimintavuosi lähenee päätöstään.

Kulttuurikompassi on kunnan kirjasto- ja kulttuuripalveluiden koordinoima kulttuurikasvatussuunnitelma, joka tarjoaa kulttuuri- ja taidekasvatusohjelmaa kaikille ikäryhmille varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Kantavana ajatuksena on tarjota yhdenvertaisesti lapsille ja nuorille kulttuuri- ja taidekokemuksia sekä tukea opetus- ja kasvatustyötä kouluissa ja päiväkodeissa.

Kulttuurikompassin sisältö kattaa erilaisia kulttuurikasvatusohjelmaa musiikkikasvatuksesta kuvataiteeseen ja teatteriin. Myös Kirkkonummen paikallishistoriaa ja kulttuuriperintöä halutaan tuoda tutuksi lapsille ja nuorille.

Musakärry ilahduttaa pienempiä lapsia – koululaiset ovat päässeet konserttiin

Päiväkodeissa kiertävät Musakärryt tuovat erilaisia soittimia kokeiltavaksi ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset saavat uusia vinkkejä, miten eri soittimia voidaan käyttää ja minkälaista musiikkia voidaan yhdessä lasten kanssa tehdä.

Myös koulukonsertti on kiertänyt kaikissa Kirkkonummen peruskouluissa. Kyseessä on Konserttikeskuksen kautta järjestetty Konsertti joka kouluun -kiertue, jossa multi-instrumentalisti ja säveltäjä Julius Rantala konsertoi omilla kappaleillaan sekä esitteli käyttämiään soittimiaan. Konsertit saivat paljon positiivista palautetta.

”Ihanaa vaihtelua tavalliseen arkeen, voimaannuttava hetki, johon oppilaatkin malttoivat rauhoittua ja ihailla taitavaa esiintyjää ja eksoottisia soittimia. Tästä saa aihetta muillekin tunneille.” kommentoivat opettajat Gesterbyn koululta.

Vanhaa ja uutta ohjelmaa

Kulttuurikompassin ohjelmaa on ensimmäisen toimintavuoden aikana laajennettu. Hienoa on ollut, että Kulttuurikompassissa on voitu hyödyntää myös jo vakiintunutta ohjelmaa, kuten viidesluokkaisten museoretki Hvitträskiin sekä kirjaston järjestämät kirjailijavierailut ja kirjastosuunnistus. Tänä vuonna on myös pilottien kautta kokeiltu uutta toimintaa, jotka toivon mukaan saadaan vakiinnutettua osaksi kulttuurikasvatussuunnitelmaa tulevina vuosina. Perusopetuksen neljäsluokkalaiset ovat päässeet kokeilemaan teatteri-ilmaisun perusteita työpajojen muodossa ja lukiolaisille järjestettiin vapaaehtoinen sarjakuvatyöpaja.

Mihin suuntaan kompassi näyttää seuraavaksi?

Vuosi 2023 on ollut kiireinen ja Kulttuurikompassin saralla on tapahtunut paljon. Myös uusi kulttuurituottaja Elsi Haaparinne on aloittanut työnsä. Hän koordinoi Kulttuurikompassin kokonaisuutta sekä kehittämää sisältöä laajemmin.

Elsi kertoo, että hän on oppinut ja huomannut paljon jo ensimmäisen syksyn aikana – mikä toimii ja miten kulttuurikasvatussisältöä voidaan kehittää edelleen.

”Ilahduttavaa tässä työssä on ollut kuulla kaikkia positiivisia kommentteja, miten Kulttuurikompassiohjelma on vastaanotettu kouluissa ja päiväkodeissa”, kommentoi Elsi ensimmäistä toimintasyksyä.

Ensi vuonna on tiedossa vielä paljon uusia jännittäviä juttuja. Esimerkiksi uusi iso satsaus on tehty osana Kulttuurikompassin mediakasvatusta. Yhdessä DocPoint-elokuvatapahtumat ry:n kanssa järjestetään valtakunnallinen nuorten dokumenttitapahtuma, DOKKINO Kirkkonummen yhdeksäsluokille.