Kirkkonummella perusopetuksensa tänä keväänä päättäneet nuoret odottavat parhaillaan tietoa perusopetuksen jälkeisen koulutuksen yhteishaun tuloksista. Osaa jännittää, osa odottelee tietoa rauhallisena. Tulokset tulevat nuorille aikaisintaan torstaina 13.6. Valtaosa nuorista on kirjannut yhteishaun hakulomakkeelle, että tulokset saa lähettää heille sähköpostitse, joten oman sähköpostin seuraaminen on tärkeää. Sähköpostiin tulee ohjeet myös opiskelupaikan vastaanottamisesta sekä tieto siitä, mikäli nuori on jäänyt ilman opiskelupaikkaa. Mikäli nuori ei ole antanut lupaa tietojen toimittamiseen sähköpostitse, saa nuori perinteisen kirjeen kotiin viimeistään juhannusviikolla.

Muista ottaa opiskelupaikka vastaan 27.6. mennessä

Kun yhteishaun tulokset nuorelle tulevat, on tärkeää ottaa välittömästi se opiskelupaikka vastaan, jonka yhteishaussa saa. Tämä siinäkin tapauksessa, että paikka ei ole se kaikista mieluisin. Perusopetuksen jälkeisessä yhteishaussa paikan voi ottaa huoletta vastaan, eikä silti menetä mahdollisia varasijoja ylempiin hakutoiveisiin. Mikäli myöhemmin kesällä tulee tieto mieluisammasta opiskelupaikasta, voi nuori ottaa toisen paikan vastaan ja tämän jälkeen perua ensimmäisenä vastaanottamansa paikan. Opiskelupaikka täytyy ottaa vastaan 27.6. mennessä. Mikäli paikkaa ei ota saamiensa ohjeiden mukaisesti vastaan, nuori menettää opiskelupaikan. Opiskelupaikan vastaanottaminen on siis supertärkeää.

Opot auttavat

Peruskoulujen opot ovat nuorten ja huoltajien apuna ja tukena 13.–14.6. Opot tavoittaa puhelimitse ja sähköpostilla ja heidän kanssaan voi sopia tapaamisen koululle. Opot auttavat niin paikkojen vastaanottamisessa kuin tarvittaessa jatkuvan haun tekemisessä, mikäli nuori haluaakin hakea jotain sellaista opiskelupaikkaa, jota ei yhteishaussa hakenut. Opot ovat ysiluokan päättäneiden nuorten ja heidän huoltajiensa apuna myös koko elokuun. Kaikissa pohdintaa aiheuttavissa tilanteissa kannattaa kääntyä oman tutun opon puoleen.

Myös Ohjaamo ja etsivä nuorisotyö auttavat apua tarvitsevia

Kirkkonummen Ohjaamo ja etsivä nuorisotyö löytyvät Kirkkotallintie 1:n katutasosta. Myös täältä löytyy apuja, jos nuorella on yhteishakuun liittyviä pulmia.

Ohjaamo ja etsivä nuorisotyö ovat kesätauolla 1.-19.7.2024. Ohjaamon palveluohjaaja Petteri Niemi on tavoitettavissa 15.-19.7. välisenä aikana puhelimitse numerossa puh./WhatsApp 040 353 9626.

Ohjaamo Kirkkonummi
Etsivä nuorisotyö

Tsemppiä kaikille elokuuhun ja uusien opintojen aloitukseen, mutta ensin keskitytään vielä kesään ja kerätään voimia. Ihanaa ja rentouttavaa kesää kaikille!