Kirkkonummen kansalaisopiston, kuvataidekoulun ja musiikkiopiston yhteinen teema lukuvuodelle 2023-2024 luo katsauksen nykytaiteen moniin ilmenemismuotoihin. Paletissa tarjolla tämän vuosituhannen kuvataidetta, musiikkia ja tanssia. Kansalaisopisto tarjoaa upean kattauksen nykytaide -teemaan liittyviä luentoja. Luennot ovat maksuttomia eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Luentosarjat lähtivät käyntiin syksyllä Antti Laitisen taipuisa maisema luennolla, jossa taiteilija esitteli tuotantoaan 20 vuotisen uran ajalta. Musiikin maailmaan päästiin tutustumaan, kun Osmo Tapio Räihälä kertoi Nykymusiikki on helppoa -luennollaan, kuinka oman aikamme taidemusiikkia kannattaa lähestyä. Luennot keräsivät kuuntelijoita myös kuvataidekoulun ja musiikkiopiston oppilaista.

Kevään luentokattauksessa tanssia ja taidetta

Nykytanssiin tutustutaan Nykytanssin ilta ilmaisluennossa, jossa kuullaan kattaus tuoreen taidetanssi suuntauksen maailmasta ja nautitaan nykytanssin helmistä videonäyttein. 11.3.2024 klo 17.30-19 Fyyrin Mörne -sali.

Teema jatkuu kaikille avoimessa nykytanssin ilta työpajassa. Työpajassa pääset kokeilemaan ja kokemaan liikettä omista lähtökohdistasi käsin. Ennakkotaitoja ei vaadita, tarvitset vain hieman kokeilunhalua. Ainutlaatuinen tilaisuus osallistua tuokioon myös vaikka tukevasti tuolilla istuen. Illan vetäjänä toimii tanssitaiteen maisteri. 2.4.2024 klo 17.30-19 Fyyrin Mörne -sali.

Nykytaidetta tarkastellaan ilmaisuluennolla Biotaidetta soluilla -kuvia erilaisten hyötymikrobien kanssa. Biotaiteilija Johanna Rotko antaa lyhyen katsauksen biotaiteeseen ja vaihtoehtoisiin valokuvamenetelmiin. Hän kertoo taiteellisesta työskentelystään hyötymikrobien kanssa 6.3.2024 klo 18-19.30 Fyyrin Mörne -salissa.

Historiasta kiinnostuneille kansalaisopisto tarjoaa luentosarjan Lotta Svärdin perustamisesta nykypäiviin, jossa Maritta Pohls kertoo Lotta Svärd järjestön historiasta. Luennot käsittelevät lottatoiminnan perustamista ja historiaa Kirkkonummen seudulla. 29.2, 7.3, 14.3, 21.3, 28.3.2024 Fyyrin Mörne -sali.

Tule Kirkkonummen kansalaisopiston tarjoamana tutustumaan upeaan nykytaiteen maailmaan ilmaisten luentojen kautta. Käy kurkkaamassa myös teemaan liittyvä monipuolinen kurssitarjontamme verkossa, osoitteessa opistopalvelut.fi/kirkkonummi