Kirkkonummen kansalaisopiston kurssien ilmottautuminen on alkanut. Järjestämme opetusta yli 40 opetuspisteessä Kirkkonummella ja Siuntiossa. Tarjoamme satoja mielekkäitä ja innostavia kursseja. Lisäksi opistossa voi suorittaa avoimen yliopiston opintokokonaisuuksia.

Ilmottaudu kursseille verkossa. Tutustu kurssitarjontaan tästä.Voit soitaa myös asiakaspalveluumme numeroon 040 126 9312 (asiakaspalveluaika ti ja to klo 13-16)

Kansalaisopisto mukana Kirkkonummi-päivillä. Tule tutustumaan Kirkkonummen kansalaisopiston toimintaan Kirkkonummi-päiville 26.8. Järjestötorille! Luvassa on tietopaketteja kursseista ja mahdollisuus tavata opettajia.

Kurssiterveisiä suunnittelijaopettajiltamme:

Kielet

Tervetuloa kielten tunneille kurkkimaan uusiin maailmoihin! Kielivaihtoehtoja on runsaasti: ukraina, suomi vieraana kielenä, ruotsi, englanti, saksa, ranska, tanska, kreikka, espanja, italia, japani, kiina, latina, venäjä ja viro. Kielikursseja on tarjolla sekä luokassa lähiopetuksena päivisin tai iltaisin ja lisäksi joitakin kursseja myös etänä netin välityksellä. Osa kursseista on tarkoitettu alkajille, moni kurssi taas sopii jo aikaisemmin kieltä opiskelleille.
Jokaisesta ryhmästä löytyvät mukavat opiskelukaverit sekä kokeneet ja kannustavat opettajat. Kiinalaista sananlaskua mukaillen, kun oppii uuden kielen, se avaa ikkunan uuteen maailmaan.

Musiikki

Kansalaisopiston monipuolisessa musiikin kurssikattauksessa on tarjolla tutut kuoro-, laulu- ja soittokurssit. Lisäksi tarjolla on erilaisia kitarakursseja lapsille, nuorille ja aikuisille. Komppaa ukulelella-kurssilla voit laulaa ja soittaa maanantaisin Pentti Hildénin kanssa. Ja virittäytyminen joulun tunnelmaan alkaa tietenkin Joululaulu-karaoke -kurssilla. Tervetuloa musiikin maailmaan!

Taiteet

Kuvataiteen kurssit sisältävät paljon maalaus ja piirustus -kursseja, joissa perehdytään eri tekniikohin. Kurssien sisältö vaihtelee maisemasta ja abstraktista ilmaisusta elävän mallin tutkimiseen. Kurssitarjonnasta löytyy muun muassa luovaa piirustusta, kuvasta kuvitukseksi -kurssi ja avoin ateljee, jossa edetään omatahtisesti vapaalla välineellä. Kalligrafian saloihin pääsee tutustumaan kiinalaisen taiteilijan ohjauksessa.

Kevään muotokuvamaalauskurssilla on mukana malli. Tarjolla on myös opiskelua grafiikan ja kolmiulotteisen työskentelyn parissa. Veistoksen voi muotoilla lyhytkurssilla; vaihtoehtoina ovat ruukkutyöpajat, keramiikkaveistos tai kuvia savelle-kurssi. Tervetuloa kokeilemaan uutta ja nauttimaan perinteisistä kursseista!

Lisäksi kuvataidekoulussa on vapaita paikkoja, ilmottaudu mukaan.

Kädentaidot

Oman kodin remontointi kiinnostaa, mutta et tiedä mistä aloittaa? Tule kurssille oppimaan laadukkaan lopputuloksen niksit teoriassa ja harjoittelemalla käytännössä ammattitaitoisessa ohjauksessa. Vai kutsuuko tulevan syksyn pimenevät illat opettelemaan uusia neuletekniikoita, kuten kohokuviollisia pintaneuleiden saloja? Kansalaisopistolle on tullut uusia neule-, makramee-, sekä virkkauskursseja. Kannattaa myös ilmoittautua kansallispuku- ja perinnekäsityökursille, jossa opitaan oman tarpeen mukaan erilaisia perinteisiä käsityötekniikoita, kuten pirtanauhoja, reikäompeleita ja kirjontaa.

Kädentaidoissa alkaa erilaisia lyhytkursseja lähes viikoittain koko lukuvuoden ajan. Katso erilaiset vaihtoehdot kansalaisopiston ohjelmasta. Innostu mosaiikin monista mahdollisuuksista, luonnonmateriaalien käytöstä kalannahkaa parkitsemalla, tai puhdistusaineiden ja luonnonkosmetiikan valmistuksesta.

Käsityökoulussa vapaita paikkoja 11-13-vuotiaiden ryhmässä. Tavoitteena on oppilaan luovuuden, kädentaitojen ja ilmaisun kehittäminen. llmoittaudu mukaan innokkaaseen ja luovaan porukkaan!

Liikunta

Liikunta- ja tanssikurssit liikuttavat opistolla 0–100-vuotiaita ammattiohjaajien kannustavassa otteessa. Jokainen on tervetullut liikkumaan omista lähtökohdistaan – lähiopetuksessa tai halutessaan etä- ja hybridikursseilla!

Hyvinvointia keholle: suosituilla pilateskursseilla ja Toiminnallinen kehonhuolto -kursseilla on vielä tilaa. Aamulle löytyy Energisoiva aamujooga, etäopetus -kurssi ja liikettä keskipäivään löydät Liikelounas -etäkurssilta. Energiaa syyspäiviin voi hakea kevennetystä kuntonyrkkeilystä ja kahvakuulasta. Viikon päätteeksi voit rauhoittua syvävenyttävä Yinjooga, etäopetus -kurssin parissa.

Vetreyttä saa vesijumpasta tiistain Aamun vesijumppa ja perjantain Vesijumppa terapia altaassa -kursseista. Tanssikursseilla tanssittavat Bellywood A, Flamenco ja Paritanssikurssin alkeet. Perheen pienempien kanssa liikutaan mm. Aikuinen-vauva sirkuksessa ja Aikuinen-vauva lattareissa.

Opettajatiimissä haluamme, että sinulla on jokaisen tunnin jälkeen kokonaisvaltaisesti aina vain parempi olo. Tervetuloa mukaan!

Yhteiskunnalliset aineet

Kansalaisopiston kautta voi suorittaa Turun avoimen yliopiston psykologian ja lääketieteen opintoja. Lisäksi voit suorittaa myös ensiavun peruskursseja, hygieniapassin ja MLL:n lastenhoitokurssin.

Opisto järjestää päivä- ja iltaretkiä ympäri Kirkkonummen luontoa sekä alkusyksystä että keväällä. Lisäksi on tarjolla mm. veneilyyn perehtymistä ja bridgen jatkokurssi.

Erilaisten älylaitteiden hallinta on tärkeä osa nykyajan arkea, ja niiden käytön opetteluun tarjoamme kursseja sekä suomeksi että ruotsiksi. Kokeile Scratch-koodauksesta tai dronen lennätystä. Jos haluat luoda oman kirjan, Kovalevyltä kirjaksi -kurssilla saat vinkkejä siihen.

Terveyteen ja hyvinvointiin voit panostaa esim. Hyvän olon pysäkki -kursseilla ja tutustua mindfulnesiin.

Ruokakursseilla tutustumme sekä perinteiseen suomalaiseen ruokaan, että maailman makuihin. Tule mukaan makumatkalle!

Tervetuloa kursseille!