Kirkkonummen kunta ryhtyy heinäkuussa kartoittamaan hulevesikaivoja, vesijohtoventtiilejä ja linjakuivatuskouruja mobiilipelin avulla. Paikalliset pääsevät ansaitsemaan rahaa merkitsemällä niitä sovelluksen kartalle.

Kuka tahansa voi osallistua tempaukseen lataamalla älypuhelimeensa ilmaisen Crowdsorsa-mobiilipelin. Pelissä käynnistyy 10.7. klo 9 tehtävä, jossa käyttäjät liikkuvat ympäri Kirkkonummea valokuvaten löytämiään kaivonkansia, vesijohtoventtiilejä ja kuivatuskouruja. Jokaisesta uudesta havainnosta saa pelaaja 30 sentin palkkion.

– Tehtävän edetessä pelin kartta täyttyy reaaliajassa ikoneista, joista pelaajien on helppo nähdä, mitä muut ovat jo löytäneet ja missä päin Kirkkonummea riittää vielä kartoitettavaa. Ajoissa liikkeellä olevat aktiiviset pelaajat voivat päästä tehtävässä jopa 20 euron tuntiansioihin, kertoo Crowdsorsan toimitusjohtaja Toni Paju.

Tempauksen tarkoituksena on tuottaa Kirkkonummen kunnalle tarkka ja ajantasainen tietokanta sen ritilä- ja kitakantisista hulevesikaivoista, vesijohtoventtiileistä ja linjakuivatuskouruista, joita on vuosikymmenten saatossa ilmestynyt kaupunkikuvaan runsain määrin. Niitä on löydettävissä Kirkkonummelta arviolta noin 8000, joten palkkioitakin on siis jaossa parisen tuhatta euroa tehtävään osallistuville.

”Kuntalaisilla on tänä kesänä mahdollisuus auttaa kartoittamaan elinympäristön kuntoa. Tarvitaan  älypuhelin ja vähän leikkimieltä” sanoo Kirkkonummen kunnan

kunnossapitopäällikkö Annika Selart.

Heinäkuiseen kartoitukseen pääsee tutustumaan jo etukäteen Crowdsorsa-sovellukseen luodussa tehtävässä. Vastaavanlainen tempaus toteutetaan samaan aikaan myös Raisiossa.

Mikä on Crowdsorsa?

Crowdsorsa on tamperelainen startup-yritys, jonka Suomessa suosituksi tullut konsepti on otettu käyttöön myös Ruotsissa, Virossa ja Englannissa.

Crowdsorsa-mobiilipeli on kehitetty kustannustehokkaaseen kuva- ja videodatan joukkoistettuun keräämiseen.

Pelillä on kerätty dataa ennätyksellistä vauhtia jo muun muassa kaduista, pyöräteistä, kaivonkansista ja lätäköistä.

Annika Selart
Kunnossapitopäällikkö, Kirkkonummen kunta