Kirkkonummen Vesi nostaa Kirkkonummen kunnan vesimaksuja 1.4.2023 alkaen. Veden käyttömaksut nousevat veden osalta 14,5 % ja 15 % jäteveden osalta. Veden ja jäteveden perusmaksut kallistuvat 15 % tällä hetkellä voimassa oleviin hinnastoon verrattuna.

Hintojen nousun yhtenä syynä on Helsingin Seudun Ympäristöpalvelujen (HSY) vesimaksujen korotus. Kirkkonummella maksujen hintojen nostoon vaikuttavat myös varautuminen tuleviin vesihuoltoinvestointeihin sekä toimintavarmuuden parantaminen.

Vesimaksujen hinnankorotuksilla pyritään varmistamaan laadukkaasti toimivat vesihuoltopalvelut kirkkonummelaisille tänään ja tulevaisuudessa”, Kirkkonummen Veden liikelaitoksen johtaja Antti Levänen toteaa. ”Kirkkonummen kasvaessa uusiin asuinalueisiin liittyvien investointien lisäksi nykyistä vesihuoltoverkostoa on saneerattava tulevani vuosina nykyistä laajemmin, jotta verkoston toimintavarmuus pysyy vähintään samalla tasolla tai sitä parannetaan tulevaisuudessa.

Korotusten vaikutusta vesimaksujen kuluttajahintoihin voi arvioida esimerkin kautta:

Vesimaksujen korotukset vaikuttavat nelihenkisen perheen vesilaskuun noin 14,5 € kuukaudessa eli noin 174 € vuodessa. Veden keskimääräisenä kulutuksena on tässä laskelmassa käytetty 150 litraa/henkilö vuorokaudessa.

Lisätiedot:

Antti Levänen