Viime viikkojen aikana HSL:n on joutunut perumaan bussivuoroja useilla eri linjoilla liikenneolosuhteiden vuoksi. Pahoittelemme vuorojen peruuntumisesta johtuvaa haittaa, joka on ollut merkittävä oppilaiden koulumatkojen sekä työmatkaliikenteen näkökulmasta.

Kirkkonummella tämä on heijastunut haja-asutusalueen ja erityisesti Kylmäläntien ja Sjökullantien alueella liikennöivien linjojen (907–908) vuorojen toistuvina peruutuksina.

Kyseiset tieosuudet ovat valtion maanteitä, joiden ylläpidosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Erityisesti Kylmäläntie on tie- ja liikenneolosuhteiltaan erittäin haastava linja-autoliikenteelle. Kunnasta ja HSL:stä on oltu yhteydessä useaan otteeseen ELY-keskukseen, ja kunta on kehottanut ELY-keskusta nostamaan Kylmäläntien talvikunnossapidon hoitoluokitusta. Kirkkonummen kunta kutsuu koolle ELY-keskuksen ja HSL:n tilanteen selvittämiseksi.

Näistä yksittäisistä peruutuksista ei valitettavasti tule tietoa välittömästi kunnalle tai koulukuljetukseen. Vuorojen välittömistä peruutuksista on saatavissa tietoa hsl.fi -palvelussa. Tämä vaatii asiakastunnuksen ja salasanan luonnin, mikä on helposti tehtävissä eikä vaadi HSL:n matkakorttia tai sovellusta. Kirkkonummen kunta on antanut palautetta siitä, että hsl.fi-palveluiden tulee olla ajan tasalla.