Kirkkonummen kirjastotalo Fyyrissä järjestettiin torstaina 4.4. OppilasAgentti-päivä. Tapahtuma oli tarkoitettu Kirkkonummen koulujen OppilasAgenteille ja heitä ohjaaville opettajille. Myös muut asiasta kiinnostuneet pääsivät tutustumaan OppilasAgenttien toimintaan.
OppilasAgentti-päivän kantava ajatus oli osallistaminen ja osallistuminen – oppilaat järjestivät toimintaa oppilailta oppilaille samalla tutustuen toisiinsa. Tapahtuman ohjelmassa oli sekä työpistetyöskentelyä että oppilaiden itse järjestämiä pajoja.

Ketkä ovat OppilasAgentteja?

OppilasAgentit ovat koulun oppilaista muodostettu ryhmä, jotka avustavat koulun digiasioissa. Koulun ohjaava opettaja valitsee oppilasagentit vapaaehtoisten joukosta. OppilasAgentti-toimintaa voi käyttää esimerkiksi valinnaiskurssin tai kerhotoiminnan pohjana.

Kisailua teknologiataidoissa

OppilasAgentti-päivillä kilpailtiin OppilasAgenttien ydintaidoissa eri koulujen oppilaista muodostetuissa ryhmissä. Pajoja pidettiin muun muassa tekoälystä, ohjelmoinnista, Minecraft Educationista ja somesisällön tuottamisesta. Mukana oli oppilaita ja opettajia seitsemästä suomen- ja ruotsinkielisestä koulusta.

Tekoälytyöpajoissa sai kokeilla erilaisia tekoälysovelluksia Laajakallion oppilaiden opastuksella ja kuvan luomista tekoälyn avulla Heikkilän koulun OppilasAgenttien johdolla. Oppilaat kertoivat muille osallistujille kaiken, jonka aiheesta tietävät sekä vastasivat kysymyksiin.

Gesterbyn koulun OppilasAgentit pitivät hienon robotiikkatyöpajan. Minecraft Education -pajassa taas rakennettiin hienoja luomuksia ja hauskoja kojeita. Rakennusalue oli Laajakallion koulun OppilasAgenttien ideoima ja luoma.

Pisimmän korren kilpailussa vei “punainen ryhmä”, jossa oli oppilaita Masalan, Kantvikin ja Heikkilän kouluista sekä Bobäcks skolanista.

Bobäcks skolanin rehtori Teresia Kajanti oli mukana päivän järjestelyissä.

”Parasta on, kun oppilaat pääsevät oppimaan toisiltaan ja jakamaan tietojaan”, hän kertoo.

”Tällaisen tapahtuman järjestämisellä tarjotaan digioppilaille hieno mahdollisuus. Oppilaat, joiden kanssa juttelin, olivat hyvin tyytyväisiä päivän antiin.”

OppilasAgentti-toimintamallissa oppilaiden teknologiaosaaminen valjastetaan koko koulun hyväksi

Monella oppilaalla on luontaisesti ja opiskelujen kautta monipuoliset valmiudet teknologiassa ja ennen kaikkea aitoa intoa kehittää niitä. Toiminnasta hyötyvät kaikki, ja yhdessä saadaan myös enemmän aikaiseksi.

OppilasAgentti-toimintamallissa oppimisympäristön kehittämiseen osallistuu koko kouluyhteisö. Toiminnassa hyödynnetään ennakkoluulottomasti toisilta oppimista työ- ja koulupäivän aikana, vahvistetaan sosiaalista ja pedagogista näkökulmaa ja tarjotaan erilainen mahdollisuus myös opettajan roolin muutokselle.

“Tavoitteena on kehittää tietotekniikan osaamista myös siihen suuntaan, että vapaa-ajallakin voi tehdä laitteilla kaikkea fiksua”, kertoo Kirkkonummen OppilasAgenttien toimintaa koordinoiva Laajakallion koulun laaja-alainen eritysopettaja Aapeli Savola.

OppilasAgentit maailmalla – Kirkkonummen SuperAgentti Lontoossa

Kirkkonummen SuperAgentti, Jokirinteen koulun 9. luokkaa käyvä Katri Kovanen, pääsi tammikuussa ohjaavan opettajansa, Aapeli Savolan kanssa esittelemään OppilasAgentti-toimintaa maailman suurimmille opetusteknologian BETT-messuille Lontooseen.

Kovanen ja Savola kertovat, että matka tarjosi paljon uusia kokemuksia niin esiintymisestä kuin opetusteknologiastakin. OppilasAgentti-toiminta herätti messuilla paljon kiinnostusta kansainvälisillä tahoilla.

“OppilasAgentti -toimintahan on täysin suomalainen keksintö”, toteaa toiminnassa alusta asti mukana ollut Savola.

“Oppilasagentti -toiminta ja sen valjastama oppilaiden osaaminen on hieno voimavara, joka kannattaisi ottaa käyttöön kaikissa kouluissa.”

OppilasAgentti-toiminta on tällä hetkellä Opetushallituksen rahoittamaa, Kangasalan kaupungin koordinoimaa verkostotoimintaa. Kirkkonummella OppilasAgentti -toiminta alkoi vuonna 2013 yhteistyössä muiden KUUMA-kuntien kanssa.