Kirkkonummen koulujen oppilaskunnan edustajia opettajineen kokoontui keskiviikkona 3.4.2024 Fyyriin keskustelemaan kännyköiden käytöstä kouluissa. Aihe on ollut laajalti esillä mediassa ja Kirkkonummella on päätetty ottaa käyttöön yhteinen ohjeistus syyslukukauden 2024 alusta. Ohjeistuksen laatimisessa haluttiin kuulla myös oppilaiden näkökulma aiheeseen ja Skididialogin tarkoituksena olikin vaihtaa ajatuksia aiheesta myös eri koulujen kesken.

Skididialogin avulla rakennetaan yhteistä ymmärrystä

Skididialogi on Lahdessa kehitetty, Erätauko-keskusteluun pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun malli. Skididialogi kokoaa lapset, nuoret ja heidän parissaan toimivat ja asioista päättävät aikuiset tasavertaisina rakentamaan yhteistä ymmärrystä dialogin äärellä.

Fyyrissä keskusteluun osallistui oppilaiden lisäksi heidän opettajiaan ja paikalle ennätti myös kunnanjohtaja Virpi Sailas. Keskustelua saapui Lahdesta fasilitoimaan projektikoordinaattori Hanna-Maria Partanen.

Partasen mukaan Skididialogi -menetelmä toimii kaikenlaisiin teemoihin lasten ja nuorten parissa tehtävässä työssä.

“Menetelmä toimii myös herkkien aiheiden käsittelemiseen. Lahdessa on muun muassa käsitelty turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta. Myös esimerkiksi kouluruokailu on ollut Skididialogin teemana”, Partanen kertoo.

“Oli ilahduttavaa, että pääsin Kirkkonummella osallistumaan todella hyvään ja aktiiviseen keskusteluun kännyköiden käytöstä kouluissa. Osallistujien oivallukset luovat varmasti hyvän pohjan yhteisten ohjeiden laatimista varten. Laitteet eivät hallitse meitä vaan käytämme niitä harkiten ja vastuullisesti”, hän jatkaa.

Kunnanjohtaja Sailas on samoilla linjoilla Partasen kanssa.

“Oli hienoa kuulla eri-ikäisten näkemyksiä kännykän käytöstä koulussa. Uskon, että hyvät pelisäännöt voidaan luoda yhteispelillä oppilaiden kanssa”, Sailas sanoo.

Vilkasta ja rakentavaa keskustelua

Kun osallistujat pääsivät keskustelussa vauhtiin, keksivät he paljon aiheita liittyen puhelimen käyttöön kouluissa. Puheissa nousi esiin toisaalta tiukemmat kännykkäsäännöt ja yhtenäiset käytännöt sääntöjen rikkomisesta, mutta myös ymmärrys puhelinten tärkeydestä. Sekä oppilaat että opettajat olivat monista asioista hyvin samanmielisiä.

Oppilaiden kommenteissa nousi esiin erilaisia käytännön haasteita. Jos tauolla esimerkiksi saa käyttää kännykkää, on vaikea ruveta uudelleen keskittymään, kun oppitunti alkaa. Yhdessä todettiin myös, että kännykällä on helpompi joutua sivuraiteille kuin esimerkiksi tietokoneella, vaikka sekin on mahdollista.

Keskustelussa nousi myös esiin ero alakoulun ja yläkoulun välillä. Yläkoululaiset käyttävät puhelinta enemmän esimerkiksi Wilman sisältöjen seuraamiseen, opetuksen aikataulujen tarkistamiseen ja koulun tiedotteiden lukemiseen.

Lounaan jälkeen dialogi jatkui ryhmätöiden muodossa kunnantalolla. Keskusteluissa syvennyttiin pohtimaan mitä kouluissa ja välitunneilla voisi tehdä, jotta puhelimet pysyisivät poissa kädestä.

Skididialogia olivat järjestämässä suunnittelijat Ninja Somersalmi ja Tiina Ylisirniö opetuspalveluista. Heidän mielestään päivä onnistui hienosti.

“Tästä on hyvä lähteä hahmottelemaan kouluille yhteistä ohjetta kännykän käytöstä Kirkkonummen kouluissa. Koemme tärkeänä, että ne, joita säännöt tulevat koskemaan, tulevat myös kuulluiksi”, Somersalmi ja Ylisirniö summaavat päivän antia.

Päivän lopuksi tilaisuuden järjestäjät jo ideoivat tulevia Skididialogi-tapahtumia.

“Teemoja olisi, vaikka kuinka paljon”, Somersalmi toteaa.

Mukana Skididialogissa oli oppilaita ja opettajia Winellska skolanista sekä Vuorenmäen, Papinmäen, Gesterbyn, Jokirinteen, Heikkilän, Nissnikun ja Masalan kouluilta. Suurkiitos kaikille osallistumisesta!