Euroopan laajuista Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain syyskuussa. Tänä vuonna liikkujan viikon teema on energiansäästö. Tarkoituksena on lisätä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä arjen matkoilla. Energiaa voidaan säästää myös vähentämällä auton käyttöä etätöitä tekemällä, yhdistelemällä kohteita samalle matkalle tai vaikka sopimalla kimppakyytejä harrastus- ja työkavereiden kanssa.

Kirkkonummen kunta panostaa kävelyyn ja pyöräilyyn

Kirkkonummen kunta työskentelee jatkuvasti parempien kävely- ja pyöräilyolosuhteiden kehittämiseksi. Tänä syksynä käynnistyy yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän rakentaminen Veikkolasta Kolmirantaan. Tämä Turuntien varteen tuleva yhteys valmistuu ensi vuoden loppuun mennessä. Väylää on tarkoitus jatkaa Espoon puolella tulevina vuosina.

Kirkkonummentien ylikulkusilta valmistuu ensi vuonna. Ylikulkusillalle rakennetaan laadukas jalankulku- ja pyörätie. Reitin kehittäminen jatkuu Kirkkonummentien ja Överbyntien katuhankkeessa, jossa rakennetaan uudet laadukkaat jalankulun ja pyöräilyn rinnakkaiset reitit eroteltuna. Heikkilässä parannetaan uusien katujärjestelyjen yhteydessä jalankulkua ja pyöräilyä.

Lähivuosina on tavoitteena toteuttaa pyörätiet myös Sarvvikinporttiin ja Sundsbergintielle osana seudullista pääpyöräilyverkkoa. Lisäksi Kirkkonummella on suunnitteilla useita muita jalankulkua ja pyöräilyä parantavia hankkeita. Näitä tehdään asemakaavojen ja katusuunnitelmien yhteydessä. Näistä esimerkkinä on Gesterbyn kohdalle Gesterbyntielle suunnitteilla oleva uusi jalankulku- ja pyörätie tai Överbyntien pyörätien jatko Granbackantielle asti. Myös nykyisiä yhteyksiä parannetaan katujen saneerauksien yhteydessä kuten Kantvikissa Sokeritehtaantiellä lähivuosina.

Joukkoliikenteessä lippujen hinnat laskeneet

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä HSL vastaa Kirkkonummen joukkoliikenteestä. Oletko huomannut, että joukkoliikenteen ABCD- ja CD-lippujen hinnat ovat laskeneet? Kirkkonummen, Siuntion sekä Espoon ja Vantaan pohjoisosissa matkustat 3,10 euroa maksavalla CD-alueen kertalipulla tai jatkuvalla säästötilauksella alle 2 euroa per vuorokausi. Koko HSL alueen kattava ABCD kertalippu maksaa 4,50 euroa ja jatkuvalla säästötilauksella 3,05 per vuorokausi. Uutena vaihtoehtoa on myös sarjaliput satunnaisemmin matkustavalle.

Tutustu edullisiin ja monipuolisiin lippuihin HSL:n sivuilla ja kokeile rohkeasti joukkoliikennettä autottomana päivänä, perjantaina 22. syyskuuta.

Lataa itsellesi liikevoimaa

Liikkumalla kestävämmin voit saada lisää aikaa ja rahaa sinulle tärkeisiin asioihin sekä tehdä ympäristön lisäksi hyvää omalle terveydellesi. Lataa itsellesi liikevoimaa pyörällä, joukkoliikenteellä tai kävellen!

Lähde liikkeelle ja koe syysruskan väriloisto. Liiku ja liikutu luonnonkauniilla Kirkkonummella! Meiko tarjoaa erämaan tuntumaa ja Linlon saari merellistä vehreyttä. Veikkolasta pääset mukavasti Nuuksion kansallispuiston poluille. Pistäydy Porkkalan niemessä tai viihdy retkellä koko päivä. Kirkkonummen keskusmetsä tarjoaa hienon mahdollisuuden ulkoiluun ja lähiliikkumisen riemuun. Kirkkonummi on seudun monipuolisimpia ja luonnonkauneimpia kuntia. Tutustu upeaan kotikuntaasi ja ihmety sen luonnonkauneudesta!

Lisää tietoa löydät: