Uimaseura Gladius Kirkkonummi ry ja Kirkkonummen kunnan nuoriso- ja liikun­ta­pal­velut ovat yhteisvoimin järjestäneet alakou­lui­käisten uintikisoja vuodesta 2012 alkaen Kirkkonummen uimahallissa perinteisesti marraskuussa.

Vuosina 2020–2022 kisoja ei järjestetty. Syynä oli tietenkin korona pandemia ja viime vuonna 2022 lisäksi se, että meillä järjestäjillä ei ollut täyttä varmuutta koronan vaikutuksista lasten uimataitoon, joten halusimme ottaa pienen aikalisän kisojen järjes­tä­mi­sessä.

Mutta tänä vuonna 2023, marraskuun 17. päivä uimahallimme täyttyy jälleen iloisesta kisatun­nel­masta, kun Kirkkonummen alakoulujen oppilaat opettajineen sekä kanna­tus­jouk­koineen täyttävät hallin! Miekkakala-uinnit valtaavat ison altaan radat kokonaan aamulla klo 9–12 välisen ajan. Muutoin halli on normaalisti auki, mutta kannattaa varautua vilinään ja vilskeeseen.

Miekkakala-uinnit järjestetään tänä vuonna yhdeksättä kertaa ja tapahtumaan odotetaan jälleen runsain joukoin oppilaita Kirkkonummen kunnan alakoulujen 3–6 luokan oppilaista. Miekkakala-uintien kutsut on lähetetty kouluihin kunnan kautta ja koulujen opettajat huolehtivat ilmoit­tau­tu­mi­sesta.

Kisoissa uidaan yksilöuinnit sekä koulujen väliset viestiuinnit. Koulujen 3–4 luokkalaiset uivat 25 metrin matkan ja 5–6- luokkalaiset 50 metrin matkan. Kaikki osallistujat saavat diplomin ja viestien voittajakoulut saavat mukaansa koulun vitriiniä koristamaan upean kiertopokaalin.

Miekkakala-uinneissa on ollut mukana yksilö­uin­neissa aiempina vuosina reipas sata lasta! Toivottavasti tänäkin vuonna 17.11. perjantaina näemme koululaisia runsain joukoin mukana kisaamassa ja kannustamassa kaikista Kirkkonummen alakouluista. Jatketaan jälleen mukavaa perinnettä ja pidetään hienot sekä iloiset kisat Kirkkonummen uimahallissa.

Iso allas on varattu tapahtumalle klo 9-12. Muut allastilat ovat asiakaskäytössä normaalien käyttövuorojen puitteissa.