Ammattiliitot ovat ilmoittaneet laajoista poliittisista lakoista torstaina 1.2. ja perjantaina 2.2. Mielenilmaus vaikuttaa laajasti myös Kirkkonummen kunnan palveluihin.

Vaikutukset varhaiskasvatukseen ja opetukseen torstaina 1.2.

Mielenilmaus vaikuttaa Kirkkonummella merkittävästi varhaiskasvatuksen järjestämiseen torstaina 1.2.2024, ja sulkee mahdollisesti päiväkoteja.

Pyydämme huoltajia varautumaan siihen, että torstaina 1.2.2024 klo 11 alkaen varhaiskasvatusta ei järjestetä. Tiedotamme tarkemmin mahdollisista yksiköiden poikkeavista aukioloajoista tai kiinni olevista yksiköistä, kunhan tiedot tarkentuvat. Muutoksia aukioloaikoihin voi tulla lyhyelläkin varoitusajalla, ja pyrimme tiedottamaan niistä mahdollisimman nopeasti. Torstaina 1.2.2024 voi kuitenkin syntyä tilanteita, joissa emme pysty tiedottamaan kaikista muutoksista etukäteen.

Perusopetusta ja lukiokoulutusta järjestetään lukujärjestyksen mukaisesti. Opetuksen iltapäivätoiminta ja iltapäivähoito pyritään järjestämään torstaina 1.2. normaalisti, joskin muutoksia saattaa tulla.

Tiedotamme muutoksista huoltajille mahdollisimman nopeasti Päikky- ja Wilma-sovellusten kautta.

Vaikutukset koulujen, esiopetuksen ja päiväkotien ruokailuun torstaina 1.2.

Ruokalistamuutokset ovat mahdollisia ja aluekohtaisia eroja ruokapalvelujen järjestämisessä saattaa esiintyä. Mahdollista on myös, että joudumme turvautumaan retkievästyyppiseen lounaaseen joissakin kohteissa.

Vaikutukset julkiseen liikenteeseen ja koulukuljetuksiin perjantaina 2.2.

Lakolla on laajoja vaikutuksia myös Kirkkonummen joukkoliikenteeseen. Lakko pysäyttää suurimman osan HSL-bussiliikenteestä sekä junat vuorokaudeksi perjantaina 2. helmikuuta. Torstaina 1.2. liikenne kulkee normaalisti. Lakko koskee siis kuljettajien työvuoroja, jotka alkavat perjantain 2.2. aikana.

Lähijunat eivät kulje perjantaina 2.2. Torstain ja perjantain välisenä yönä junat kulkevat torstain liikenteen loppuun eli noin kello 2:een. Liikenne käynnistyy uudelleen lauantaina aamuyöllä.

Bussit kulkevat torstain ja perjantain välisenä yönä torstain liikenteen loppuun eli noin kello 2:een. Sen jälkeen liikenne on pääosin seisahduksissa ja alkaa uudelleen lauantaiaamuna. On mahdollista, että joillakin bussilinjoilla on yksittäisiä lähtöjä lakkopäivänä.

Tarkista ajantasainen tieto HSL:n sivuilta (artikkeli päivittyy): https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2024/poliittisella-lakolla-1.-2.2.-mahdollisia-vaikutuksia-myos-hsln-liikenteeseen

Koulukuljetukset

HSL-bussilipun saaneille koulukuljetuksen oppilaille ei järjestetä korvaavaa kuljetusta. Kilpailutetun taksiliikenteen osalta kuljetukset toimivat normaalisti.

Mahdolliset vaikutukset vapaa-aikapalveluihin

Mielenilmauksella voi olla vaikutusta myös vapaa-aikapalveluihin, kuten uimahalliin sekä nuoriso- ja liikuntapalvelujen ohjatun liikunnan palveluihin. Kirjastot pysyvät auki, mutta on mahdollista, että mielenilmaus vaikuttaa hetkellisesti kirjastojen asiakaspalveluun.