Kirkkonummen kirjastotalo Fyyrissä vierailee ke 28.2. klo 18 viikinkiaikaan erikoistunut historiantutkija Harri Hihnala, joka luennoi otsikolla Viikinkiaikainen sodankäynti. Viikinkivaatteisiin pukeutunut Hihnala käsittelee luennollaan viikinkien sodankäyntiä ja asetaitoja: miksi ja miten viikingit kävivät sotaa sekä millainen vaikutus heidän kulttuurillaan oli sodankäyntiin. Luennolla kuullaan myös tarkemmin, mitä taktiikoita ja tekniikoita viikingeillä oli käytössään.

Hihnala on opiskellut Suomen ja Skandinavian historiaa sekä opettanut viikinkiajan ja Suomen historiaa Oulun yliopistossa. Norjassa Hihnala on suorittanut Nordic Viking and Medieval Culture –tutkinnon. Hihnalaa pidetään yhtenä Suomen johtavista viikinkiaikaisen taistelun osaajista.

Illan aikana kirjastotalossa vierailee myös viikinkitaisteluseura Kalevan Kaarti, joka esittelee viikinkiaikaisia aseita, vaatteita, varusteita ja tarve-esineitä klo 17–19.30. Elävöittämisasuihin pukeutuneet kaartilaiset vastaavat mielellään aiheeseen liittyviin kysymyksiin ja keskustelevat osallistujien kanssa.

Luento on osa Fyyrissä vietettävää viikinkiaiheista Perinnepäivää, jonka aikana on runsaasti ohjelmaa eri ikäisille osallistujille. Tarkemman ohjelman löydät kirjaston kotisivuilta ja kunnan tapahtumakalenterista. Tuu ja tee: Perinteitä! Viikinkiajan Suomi -tapahtumapäivän järjestävät Kirkkonummen vapaa-aikapalvelut, Asukaspuisto Fyyri ja Kirkkonummen Porkkalan Martat ry.