Tänään 7.2. vietetään varautumispäivää. Tänä vuonna päivän teema on ”Varautuminen on yhteispeliä”. Varautumispäivän järjestää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen ja Kuntaliiton kanssa.

Teemalla halutaan tuoda esille viranomaisten ja kansalaisten roolit varautumisessa sekä muistuttaa siitä, että ihmisillä on oma vastuu kotitaloutensa varautumisesta mahdollisuuksiensa mukaan. Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta eli 72 tuntia häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, että kotoa löytyisi vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä. On myös tärkeää tuntea varautumisen perusteet eli tietää esimerkiksi, mistä saa oikeaa tietoa häiriötilanteessa ja miten pärjätä kylmenevässä asunnossa. Kun on varautunut, elämä sujuu häiriötilanteessa kuten sähkökatkossa helpommin.

Lue lisää varautumisesta: https://72tuntia.fi/

Oletko kiinnostunut valmiustoiminnasta? Tarjolla mahdollisuus toimia kunnan edustajana alueellisessa valmiuskeskustoiminnassa!

Haemme nyt Kirkkonummen kunnasta vapaaehtoisia alueellisten valmiuskeskusten AVAK-toimintoihin. Alueellinen valmiuskeskustoiminta eli AVAK toimii osana kunnan paikallista kokonaisvarautumista ja valmiussuunnittelua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että erilaisissa häiriötilanteissa kunta voi kutsua avukseen vapaaehtoisia henkilöitä ja yhdistyksiä, jotka auttavat kuntaa palvelutuotannon toteuttamisessa. Lisäksi häiriötilanteen vallitessa AVAK tuottaa paikallista tietoa kunnan omalle johtokeskukselle tilannekuvan muodostamista varten.

AVAK:n toimijoista suuri osa on vapaaehtoisia henkilöitä. Koska toiminta on kunnan omaa toimintaa ja se liittyy kunnan johtaman valmiussuunnittelun kokonaisuuteen, toimii alueellisissa valmiuskeskuksissa vapaaehtoisten lisäksi myös kunnan palveluksessa olevia henkilöitä.

AVAK tarjoaa turvallisuudesta kiinnostuneille kuntalaisille mahdollisuuden osallistua mielenkiintoisiin koulutuksiin, sekä tilaisuuden tutustua häiriötilanteiden toimintaan.

Hae 26.2. mennessä

Haku AVAK:iin on avoinna 26.2.2024 saakka. Kaikki valitut koulutetaan tehtäviinsä, ja koulutus toteutetaan monimuotoisesti yhteistyössä Maanpuolustuskoulutus MPK:n ja Uudenmaan kuntien kanssa. Koulutukset alkavat huhtikuun loppupuolella ja huipentuvat elokuussa järjestettävään valmiusharjoitukseen.

Tekijöitä tarvitaan toimimaan alueellisten valmiuskeskusten vastaavina päälliköinä, varapäälliköinä, viestipäivystäjinä, tilannepäivystäjinä, toimintakoordinaattoreina sekä tilanneyhteyshenkilöinä.

Jos innostuit, ota yhteyttä ja kerro, mistä roolista olet kiinnostunut!

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:

avak@kirkkonummi.fi