Loja Saarisen ”The Festival of the May Queen” -taidetekstiili – Kevään Kuningatar palasi esille kunnantalolle viiden vuoden säilytysjakson jälkeen Eliel Saarisen syntymän 150-juhlavuotena. Suomen kuuluisimpiin arkkitehteihin lukeutuvan Eliel Saarisen syntymästä tuli 150 vuotta 20.8.2023.

Kevään kuningatar -taidetekstiili toteutettiin 1932 Eliel Saarisen suunnitteleman Kingswoodin tyttökoulun ruokasaliin Cranbrookissa, Yhdysvaltojen Michiganissa. Suhde Suomea ja Kirkkonummea kohtaan säilyi vahvana ja Eliel ja Loja Saarinen tukivat suomalaista kotikyläänsä Luomaa toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen. Loja Saarinen lahjoitti pienemmän kopion The Festival of the May Queen -tekstiilistä Luomaan vuonna 1952, kun Bobäck folkskola sai uuden koulurakennuksen.

Uuteen kunnantaloon tekstiiliteos sijoitettiin vuonna 2012. Arvotekstiilipalvelu Tupulatäkki kuntokartoitti ja konservoi arvotekstiilin ja Fratelli Grupi OÜ valmisti tilaustyönä ilmastoidun säilytys- ja esittelyvitriinin. Kunnantalon remonttien ajan tekstiiliä säilytettiin muualla.

Loja ja Eliel Saariselle rakkaassa Luomassa toimii nykyään aktiivinen Luoman kyläyhdistys. Yhdistys on juhlistanut Eliel Saarisen juhlavuotta monipuolisella kulttuuritarjonnalla. Tulossa on vielä lauantaina 16.9. klo 15 Taideilta-tapahtuma, jossa tutustutaan paremmin juuri Loja Saarisen The Festival of the May Queen -tekstiilitaideteoksen historiaan ja sen merkitykseen. Löydät tapahtuman tiedot Kirkkonummen tapahtumakalenterista.

Kunnan kulttuuripalvelut tulee järjestämään yleisölle avoimia tilaisuuksia, joissa pääsee tutustumaan kunnantalolle palanneeseen tekstiilitaideteokseen. Vierailumahdollisuuksista kerrotaan lisää syksyn aikana.